Hållbarhet Deore vs XT?

Har en kort fråga gällande främst växelkomponenter. Skiljer det något nämnvärt mellan Deore och XT-komponenter beträffande hållbarhet och slitstyrka i långfärdscykllingsmiljö?
 
Ang. Hållbarhet Deore vs XT

Där finns en klart märkbar skillnad vad det gäller livslängd på slitdelarna som tex. klingor, kassett, trissor och bromsklossar. Speciellt slitdelarna på Deore, som i funktion är i det närmaste identisk med XT, är riktigt dålig. Men den kompenseras mer än väl av det 2-3ggr högre priset som det är på reservdelar!
Så gäller det köp av ny cykel vore det mitt tips att välja den med Deore komponenter!
När slit-delarna sedan behöver bytas istället då välja klingor från andra tillverkare så som Salsa, Stronglight och Specialités-TA klingor, KoolStop/Ritchey, Avid eller Fibrax klossar, XT eller Tacx trissor samt Wipperman-Connex eller SRAM kedjor med återanvändbart kedjelås. Du får då delar med lika bra eller med bättre slitstyrka än XT och dessutom till lägre pris! ;)
 
Ingen Jämförelse i.o.f.s.

Min bakväxel Deore har suttit på min cykel i 21 613 km i skrivande stund, numer med Tacks rulltrissor.

Vevpari Deore ca. 10 000 km bytte ut ett "no name" inte bytt klingor.

Framväxel Deore har suttit på i ca 6 000 km, bytte ut en utsliten Alivio.

Slitsyrkan på Deore räcker väl till för cykling i Sverige och Norden tycker jag. Jag kör ca 4 000 km per år på asfalt och grus.
 
Mina erfarenheter av Deore är bra. XT är betydligt bättre om du skulle förvara cykeln i ett fuktigt garage några månader. Deore rostar då. Trissorna på min xt-bakväxel har nu utan service gått över 2000 mil. De ser ut att hålla lika länge till. Det är de bästa trissorna som finns, vågar jag påstå. Deore behöver tas isär och smörjas regelbundet. Tacx-trissor slits för fort. Allt som allt får man naturligtvis mycket mer för pengarna med Deore. Det enda jag tycker är värt att byta ut är kedja och kassett. Då mot en kedja med annat märke t ex KMC med snabblås samt XT-kassett.

Mange
 
Villmarkas syklister

For et par år siden byttet jeg fra XTR til Deore. For oss som sykler på kryss og tvers i Skandinavia, er det noen ganger nødvendig med reservedeler. Og det finnes for det meste for Deore, men for det meste ikke for XTR/XT.

Jeg skal bytte ut slitedelene nå i vinter, etter å ha syklet cirka 12 tusen km - fra Tromsø i nord til Halland i sør. Og litt på tvers. Jeg er godt fornøyd med Deore.




Olav

www.laboremus.no/olav
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg