Hållbara/Långlivade märken på skaljackor

Haft en makalöst hållbar skaljacka från Tierra .Hållt 20 år använts nästan dagligen i många aktiviteter och väder.

Vad är det för märken som gäller nu. Som står högt i användnings område, hållbarhet och livslängd.?
 
Frågan blir lite tveeggad. Om en jacka har visat sig vara hållbar länge finns den nog inte kvar att köpa längre.
Jag har en Arcteryx Alpha SV som är grymt bra, och hållbar, även om den "bara" är 10-11 år gammal. Dock har Arcteryx ändrat på den modellen, och gjort den lättare, samt med ett annat yttertyg, oklart om den nya modellen är lika hållbar alltså.
 
Materialet i dem är väl ganska samma så det som kan skilja är sömmarna, dragkedjorna, kardborrebanden och eventuella knappar.

Eller levererar Goretex och de andra leverantörerna olika kvaliteer på sina tyger till de olika tillverkarna? Tror knappast det.

Har en Tierra 3-lagers GorTex (pansartyg) som närmar sig 20 år utan tecken på slitage.

Har några GoreTex PacLite (om det namnet fortfarande används Haglöfs Tierra Mountain Hardware) som börjar närma sig 10 år. På en av dem har sömmen för ena fickan gett upp. Men i övrigt som nya.

Men jag använder inte skaljackor dagligen om jag slipper det.
 
Materialet i dem är väl ganska samma så det som kan skilja är sömmarna, dragkedjorna, kardborrebanden och eventuella knappar.

Eller levererar Goretex och de andra leverantörerna olika kvaliteer på sina tyger till de olika tillverkarna? Tror knappast det.

Har en Tierra 3-lagers GorTex (pansartyg) som närmar sig 20 år utan tecken på slitage.

Har några GoreTex PacLite (om det namnet fortfarande används Haglöfs Tierra Mountain Hardware) som börjar närma sig 10 år. På en av dem har sömmen för ena fickan gett upp. Men i övrigt som nya.

Men jag använder inte skaljackor dagligen om jag slipper det.
För mig brukar det vara blixtlåsen som ger upp först och har låtit byta i några jackor. Sen tycker jag vattentätheten avtar med åren, men för vardagsbruk funkar det ofta bra nog. Man kan förbättra med återimpregnering men kommer inte upp i klass med en ny jacka. Och är ju ute i flera dygn och verkligen vill vara torr vill jag ha en jacka som håller mig så torr det går, dvs inte en gammal.

/Patrik
 
Mina skaljackor brukar ryka på delaminering. Framförallt i nacken där fett och svett träffar membranet.
Klättermusen hade iallafall tidigare ett fleecetyg för att förebygga detta.

Även limmade sömmar är ett otyg som inte håller tillräckligt länge.

Jag har hört sägas att det ursprungliga goretex tygerna var tåligare men hade sämre andning och var tyngre.
Oklart var det kommer ifrån.
 
Jag har hört sägas att det ursprungliga goretex tygerna var tåligare men hade sämre andning och var tyngre.
Oklart var det kommer ifrån.

Det kan stämma att goretextygerna förr var hållbarare men med sämre andning om jag jämför med dagens goretexkläder.
Jag har en goretex skaljacka som är 18-20 år och den andas bara något bättre än en regnjacka med noll andning, men den är helt regntät!

Pga den dåliga andningen så blir man svettblöt över kroppen, så regnblöt eller svettblöt är alternativen med den gamla jackan...

Till saken hör att den aldrig har blivit maskintvättad med sköljmedel eller med centrifugering, 2 saker som verkligen dödar ett goretexplagg!
 

Liknande trådar