Hallandsleden

Hej!

Planerar för ett par dagars vandring på Hallandsleden vid påsk. Tanken är att starta där leden korsar vägen mellan Falkenberg-Ullared, gå norrut till Åkulla och sedan till Ullared. Denna sträcka är vald därför att det går att ta sig till och från med allmänna kommunikationer.

Så till mina undringar: Är detta en trevlig del av leden? (Har tidigare gått från Oskarsström och till den nu tänkta startpunkten, långa sträckor lämpligare som cykelled än som vandringsdito...)

Tror mej veta att leden är uppröjd efter stormen Gudrun, men hur är det med Per, ställde han till det i hallandsskogarna?

Tips på trevliga tältplatser, räknar med två tältnätter!

Tackar för tips och synpunkter!

Hälsn. BrittMarie

Hallandsleden kring Åkulla

Har jag lyckats hitta en kunskapslucka hos alla Utsidanmedlemmar?!?!

Är det möjligt? Ingen som vet något om Hallandsleden kring Åkulla?

Hälsn. BM

Vet inte så mycket men har gått den från Nösslinge till Ätrafors ungefär. Sträckan Nösslinge-Kalvsjön trevlig, söder därom lite tristare. Har inte gått Åkulla-Ullared, sträckan ser inte så rolig ut på kartan. Tältade inte utan bodde i vindskydd och på Åkulla. Borde dock kunna vara bra tältplats på Valasjöns västsida utefter leden eller precis vid udden där leden bryter västerut.

-Palle

Hej!

Jag har inte gått leden men jag har varit en hel del i Åkulla. Den delen av leden bör vara riktigt fin. Bokskogarna är trevliga.
Resten av leden har jag ingen uppfattning men jag funderar på att gå den så rapportera gärna. :)

Har inte varit i Åkulla själv än i år men efter vad jag har hört så rev Per ikull en del träd om än inte lika mycket som Gudrun. Det kan vara bra att kolla med turistinformationen i Falkenberg innan.

:)
Ola

Tack Palle och Ola, för er respons!

Tyvärr blir det inget att rapportera från Hallandsleden eftersom bussbolaget jag hade tänkt anlita har ändrat sin turlista...

Det får bli en bit av Östgötaleden istället!

Hälsn. BM

cykling på leden

Lite offtopic, men jag undrar hur väglaget är för cykling i allmänhet på Hallandsleden? Kan man cykla eller måste man då och då ta hojen på ryggen och gå? (Jag har ingen MTB)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg