hållande kam?

I Wild countrys "The cam book" står: "The angle at which the block will start to slip is independent of the load applied. What this means is that if you place a Friend in a flare and pull on it, and it does not come out, the Friend will hold up to the limit of the unit or the rock."

Menar man att bara ett lätt ryck i slingan visar om kammen sitter eller inte (förutsatt naturligtvis att klippan håller och att placeringen inte påverkas) dvs det är helt onödigt att rycka så hårt man kan? Sitter den så sitter den liksom.

Ja, håller kammen för ett litet ryck, kommer den även hålla för ett kraftigt ryck. Den är dynamisk och förhållandet mellan kraften på säkringen och kraften den utsätter berget är i relation. Under perfekta förhållanden, en fin lagom djup parallell spricka, är det svårt att misslyckas med en kamsäkring.

Det förutsätter ju förstås att det bara är friktionen som spelar in. Om kammen ligger mot en liten kristall så kan det ju hända att den krossas av kraften i ett riktigt fall, och att detta påverkar "hållförmågan".

(Det förutsätter naturligtvis också att det verkliga draget i säkringen ligger i samma riktning som du testdrog)

Ofta ser man ju på placeringen hur pålitlig den är, men att rycka lite (ordentligt) är nog inte fel. Jag har definitivt placerat nån kam i nån ficka nån gång och den har suttit kvar vid placeringen men vid ett rejälare ryck har den lossnat. Lite snopet kanske, men som Gustav är lite inne på så är det ju både kristaller som kan brista, och dessutom kan små rörelser spela in.

Lade i helgen en gul Camalot som jag tyckte satt rätt bra, på ett ställe där de i och för sig kanske inte var så viktigt med en bra säkring. Jag märkte att ena sidans kammar fjädrade ut, och lade sig i nån grop men tyckte ändå att det verkade OK. När jag klev upp och sen hade kammen vid fötterna så tittade jag igen och kammen satt då mer snett och jag kunde lirka ut den utan att dra i triggern.

Just såna saker är ju lite luriga med kammar, men det är även knepigt när sprickorna är "flariga" precis på gränsen för vad som funkar. Jag tror WC har rätt - men min erfarenhet är att en kam kan klara ett litet ryck men släppa på ytterligare ett ryck, när placeringen är dålig.

I 99 fall av 100 så gäller det som WC skriver i häftet.

Det sagt; jag har ställt mig i en alien som jag dessutom hade (försiktigt) hopp-testat, stod i godan ro och försökte pilla in en högre säkring när den plötsligt rippade ut. Vete tusan varför, placeringen var naturligtvis skrattretande dålig och ingen vid sina sinnens fulla bruk skull använda placeringen till något vettigt, trots det är det konstigt att den plötsligt drogs ut. (Placeringen vad definitvt inte expando)

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg