Halland och Bohuslän?

Är det någon som känner till bra klätterområden i Halmstad och Bohuslän? Vet ni dessutom var man kan hitta förare blir jag x-tra glad...
Tack.
Jakob

Halmstad Klätterklubb har gett ut en förare över halland, den är dock rätt så gammal nu.
Om klättring i bohuslän så ring o snacka med
High sport, de säljer några olika förare.

Det finns ett stenbrott i Grötvik, vid havet, på väg ut mot Tylösand. Där finns några bultade leder men mestadels obultat.

/Johan

Det svåraste är nog att hitta till Grötviks hamn, men har du en telefonkatalogskarta, exempelvis, borde det inte vara några problem. Från Halmstad kör du västerut mot Tylösand men svänger av söderut innan du når dit (se karta). Väl i Grötvik parkerar du ca. hundra meter väster om hamnen (mellan hamnen och stenbrottet som är vattenfyllt) och därifrån till klippan har du femtio meter cykelväg att forcera innan du når klippan.
Man kan också fira ned sig i det vattenfyllda stenbrottet och börja klättra därifrån.

Lycka till!

Johan

Om man ska klättra i grötvik så är Stiff little fingers en måste led, jag kommer inte ihåg graden men runt 6+,7- skulle jag tro.
Tyvärr så kan jag inte ge nån vidare bra förklaring vart leden går men om man träffar klättrare där så fråga efter den.
En Halmstads klassiker.

Du kan beställa föraren på följande sida:
http://www.hkk.nu

Föraren är från -98 och innehåller en hel del nya turer (jmf med den gamla versionen). Man har nyligen bultat upp fler turer i Grötvik samt försett en hel del turer med toppankare.

Lätt att hitta!

De flesta lederna i "lilla brottet" är utmärkta med namn och svårighetsgrad på klippan. Så det är inga problem att hitta rätt även utan förare!

oj...

vilken enorm respons jag fick på detta inlägget. Åtta svar och över åttio som har läst det nu...cool...Tack så mycket för all hjälp
Jakob

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg