Hålla kameran torr

Tror inte det

Får inte det problemet med något av mina objektiv...har fler än vad jag noterat ovan. Sitter fukten i objektivet eller mellan filter och frontlins ? inuti objektivet känns ju mer som att bajonetten inte skulle sluta 100% tätt, detta brukar iofs ge "ljusskadade" bilder...

tror att din glugg skulle må bra av att kollas...

// P ..

Kan inte tänka mig det är fel på kameran. Linsen växer som en brudgums p. när man startar den. Och det måste komma in luft vad jag kan fatta med den erektionen. Canon is30 tror jag den heter. Det handlar nog mer om konstruktionen.

Har en nu snart 8 årig vattentät Pentax...

En kompaktkamera (utan separat okular men med lcd skärm). Jag har aldrig haft problem med invändig imma och då har jag ändå använt kameran året runt och tom simmat med den.
Går att zooma med men zoomen är invändigt kapslad.

Det finns en senare variant av kameran i handeln, men dessvärre har den drabbats av design och är lite kantig...

Kan inte tänka mig det är fel på kameran. Linsen växer som en brudgums p. när man startar den. Och det måste komma in luft vad jag kan fatta med den erektionen. Canon is30 tror jag den heter. Det handlar nog mer om konstruktionen.

...gapflabb !! :) mycket målande beskrivning !!

OK...det är mao inte frågan om en spegelreflex...då antar jag att andra regler gäller och att du kan bortse från min ovanstående kommentar...

// P ..

VV stryk mitt tidigare inlägg.
Egos erfarenheter av Pentax är att min generation av Pentax WP år tät men den tar vackert rundade bilder, även av rutpapper. Rekommenderas inte.
Du behöver nog en vattentätare kamera.

Jag håller med Dag Lundén. Idag så är de vattentäta och ruggade kamerorna riktigt bra och prisvärda. Varför inte satsa på en sådan om man är ute mycket. Dessa kameror är inte 100% säkra heller men ger ju helt andra marginaler utomhus.

Jag förstår inte riktigt trenden att allt mer lita på funktioner i smartfonen. Jag har ännu inte sett eller hört talas om en smartfon som är i närheten av vattentät kamera, en riktig skogmulle-GPS och en riktigt ruggad mobil med extra lång batteritid. Ska man vara ute så vill man ju att grejorna ska tåla att vara ute också. Så dyrt är det inte och så mycket väger det inte. Allt annat är ju kompromisser och risktagning som man måste vara medveten om.

thomas

Får inte det problemet med något av mina objektiv...har fler än vad jag noterat ovan. Sitter fukten i objektivet eller mellan filter och frontlins ? inuti objektivet känns ju mer som att bajonetten inte skulle sluta 100% tätt, detta brukar iofs ge "ljusskadade" bilder...

Du verkar inte ha insett att han pratar om en kompaktkamera med ett fast monterat objektiv som fälls ut när han slår på kameran. Han har alltså varken ett filter eller en bajonett.

Edit: såg att du insett det i senare kommentar.

Du verkar inte ha insett att han pratar om en kompaktkamera med ett fast monterat objektiv som fälls ut när han slår på kameran. Han har alltså varken ett filter eller en bajonett.

Edit: såg att du insett det i senare kommentar.

Hej !!

dom första kommentarerna sade ingenting om kameratyp...färgad som jag är utgick jag felaktigt ifrån att det var frågan om en digital spegelreflex. Insåg mitt misstag såfort jag såg namet på den..

// P ..

Först måste du

få bort fukten inne i objektivet/kameran nu. Öppna alla luckor och låt ligga på torr och hyfsat dammfri plats ett par dygn typ ovanför kylskåpet.

Att sedan förvara kameran i en kameraväska eller liknande med torrboll och se till att kameran håller jämnast möjliga temperatur, framför allt att den inte är kallare än omgivningen.

Eregera objektivet innan du tar ut kameran ur väskan?

Min vattentäta Panasonickamera med internt zoombart objektiv FT-3 kan i vissa lägen få imma bakom frontglaset.
Har hänt när jag dyker i kallt vatten och då det varit fuktigt väder när jag laddat batteriet / fört över bilder till dator. Den fukten kondenserar mot frontglasets insida när vattentemperaturen är betydligt lägre än vad kameran förvarats i.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg