Hålla føtterna varma

Hej!
På grund av skada får jag varken springa eller gå nuførtiden, men cykling går bra. Men nu børjar ju vintern komma, och i søndags på cykelturen børjade jag frysa nått grymt om tårna. Jag hade joggingskor och ullsockar på føtterna. Det ær ju vanligtvis nog nær man går eller springer før då rør man ju på føtterna men det blir ju annorlunda nær man cyklar.

Har ni erfarna cyklister några tips om hur man håller føtterna varma?
 
Varmafötter

Om man har cykeldojjor (typ spd eller liknande) är det ju neoprenöverdrag som gäller (finns på alla cykelaffärer). Annars, då jag "fin cyklar" på vintern, har jag mina gamla lundhags på mig. Har märkt att det är oerhört viktigt att hålla vristerna varma för att fötterna ska fungera...
 
Och som vanligt så hjälper det inte med tjocka sockor om det då blir alltför trångt så att det inte finns någon plats för varm luft. Blir det alltför trångt kan det vara bättre med tunnare sockor.
 
Håller med ovanstående helt, har man cykelskor finns det bara ett sätt när dom är för kalla - överdrag.
Jag har neopren, men dom blir *för* varma om kvisksilvret är över noll och det är torrt. Det finns dock massa olika att välja på. Har man inte cykelskor så borde överdrag ju också funka, men det är kanske enklare att byta till varmare skor?
 
Mössa.

När det är kallt så förlorar man mest värme via huvudet (upp till 75%). Detta beror på att skalpens blodkärl inte kan dra ihop sig vilket anses bero på att kroppen prioriterar att hjärnan håller rätt arbetstemperatur.

Kroppen stryper blodcirkulationen till händer och fötter för att spara värme och då börjar man frysa perifert.

Så satsa på en varm mössa under cykelhjälmen. Då vidgas blodkärlen till fötterna.
Det finns speciella fleecemössor som passar bra under hjälmen.

Att ha varmt och vindtätt runt hand och fotleder skadar inte men börja med att hålla huvudet tillräckligt varmt.

Thure
 
kankse t.om. en "rånarluva"?

Började med vintercykling förra året, och provade igen en hel del olika lösningar. Jag cyklar relativt aktivt och kom fram till att en tunn microfleece "rånarluva" fungerar bäst då halsen och nacken också hålls varma. Har provat flera skoöverdrag men inte lyckats få dem att fålla mer än en halv säsong... Tappar man fästet med nåt avhjulen och sätter ner foten för att parera så har man inte mycket till sula kvar på skoskyddet. Köpte Shimanos vinterskor som är ankelhöga och vattenskyddade, så nu klarar jag mej med samma tunna cykelstrumpa sommar som vinter.
Resten av klädseln består av nästintill vindtätt tyg framtill (typ windstopper) och stretchigt tyg på rygg och baksida av ben.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Samuel E Skor / hålla fötterna torra Långcykling 12
viggen936 Varma cykelfötter med SPD-pedaler Långcykling 7

Liknande trådar