Håll låg profil i Rosendal

Området Rosendal 3 mil norr om Örebro är mycket viktigt för oss klättrare i Närke med omnejd. Här har det klättrats sedan 1970-talet och tillhör de äldre klätterområdena i Sverige.

I lördags så var det, för oss i Örebro Klätterklubb, ett gäng okända klättrare i Rosendal som klättrade vid ”Branta väggen” på eftermiddagen. Vad vi kunde uppfatta så hade de med sig en bergssprängare och spelade ganska hög musik. Ligger vindarna ”åt fel håll” så hörs det över ett ganska stort område. Jag själv hörde musiken mycket väl från parkeringen. Jag är dock osäker på om musiken var på hela eftermiddagen eller om det endast var under en kort period. Men har man med sig en bergssprängare så antar jag att man har för avsikt att använda den?

Faktum är att det finns bostäder ganska nära Rosendal (ca: 200 meter från parkeringen) som hitintills bara klagat på att vi måste se till att parkera bilarna korrekt.

Vi i Örebro Klätterklubb vore mycket tacksamma om ni som besöker Rosendal hjälper oss att förebygga accessproblem för oss själva och nästkommande generationer klättrare.

* Tänk på hur ni parkerar bilarna
* Ta med er allt skräp ni fört med er
* Utför era primära behov långt från stigar, klippor och block
* Ha en låg profil
* Undvik att spela musik

Tack på förhand

Joakim Victorin, Ordförande i Örebro Klätterklubb

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg