Halkskyddet Yaktrax

Hej!
Är det någon som har erfarenheter av dessa halkskydd, både Walker och Pro? http://www.yaktrax.com
Man har t o m gjort studier på dem.
Är de så bra som man säger? Måste man köpa dom via nätet?
I så fall ligger dom klart bra till för "Årets julklapp" :)

undrar
Ingela

Ingen aaaning men ändå tveksam

Personligen så blir jag litet tveksam när det inte har några regelrätta dobbar. Löplabbet och Intersport har varsin broddvariant som är hyfsad men det finns många andra broddar också.

GP gjorde ett test på några modeller för ett år sedan:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=190423

Jag har någon skobutiksinköpt broddmodell som är hyfsad men som jag knappt använder sedan jag skaffade ett par IceBug... :)

Budget-stegjärn

Löplabbets dobbar är också rätt dyra. Jag kör med Biltemas, dom är exakt likadana och kostar 49:- dvs ca en femtedel av löplabbets. Funkar utmärkt till löpning på isiga gator. Har ett par med mig i Longyearbyen och använde dom senast igår.

Dom där Yaktrax ser inget vidare ut. Gummisnörena som går runt sulkanten är väldigt tunna, tror att dom slits ut rätt snabbt om man använder dom på annat än ren snö.

27-082_l.jpg

[Ändrat av Vandrare 2005-11-30 kl 17:20]

Ja dom ser ju ut att sitta fint på BC sulorna (skyddar dom hela hälen?)
Men passar dom lika bra på dom smalare SNS sulorna?

Jag svarar trots att det är en gamnmal tråd.

De är hyvsatt bra men dyra. De fungerar bra både på snö och is men inte på snö på is i extrema fall i och med att man glider på snön.

Hållbarheten vet jag inte. ett av mina band har gått av men det kan ha berott på att jag spände för hårt. Jag tror dock biltemas är mer prisvärda förutsatt att de är bra. De ser inte ut att vara så bra på snö.

Jag är i första hand ute efter nått som skyddar plast sulorna på mina Salomon SNS pilot pjäxor. Sulorna slits extremt fort om man går snabt eller oförsiktigt på asfalt.

PS. är det nått fel med att svara på gamla trådar?
Jag blir alltid glad när jag får svar på nått oavsett ålder, "bättre sent än aldrig"....

bionicon; sa:
Jag är i första hand ute efter nått som skyddar plast sulorna på mina Salomon SNS pilot pjäxor. Sulorna slits extremt fort om man går snabt eller oförsiktigt på asfalt.

PS. är det nått fel med att svara på gamla trådar?
Jag blir alltid glad när jag får svar på nått oavsett ålder, "bättre sent än aldrig"....

Det var tänkt som en julklapp så det känns som lite sent.

Jag har kollat in slitaget på dem just nu och det är graverande. Jag tror inte de passar att gå i det stenblaskgrusblötsnö som råder här i huvudtaden i alla fall.

Jag skall ta och reklamera dem.
[Ändrat av crazy 2006-02-12 kl 09:19]

Klacken skyddas väl klart sämre än framdelen i alla fall.

Misstänker att det är ungerfär lika för BC, Profil och Pilot.

Man kan halka om det är ett tillräckligt snölager på is. Fast även om stegjärn kanske vore halksäkrare så tror jag ju att Biltemavarianten är ett bättre alternativ.

Det som antagligen kan ha störst betydelse är hur bra de sitter kvar, och det beror på hälens utformning.

Vad gör man inte för att ni ska slippa sväva i ovisshet?
Har nu köpt ett par SNS Profil, och nedan kan ni se hur Biltemahalkskydden passar.
Lite sisådär, men möjligen hade en storlek mindre funkat perfekt?
profilbiltema25jm.jpg

PS. Om nu snön försvinner så beror det bara på att jag handlat nya längdskidor m.m...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg