Hälskav:
Försök ändå med fler/tjockare stumpor, hälskav uppstår oftast p g a glapp. Stel skosula plus smala och/eller "knöliga" hälar är klara riskfaktorer. Råkar det vara så, att skorna i grunden inte passar dina fötter, så är det inte säkert att du får ordning på problemet genom att bara "gå in" dem. Men, har du lärt dig var det blir skav och trivs med skorna i övrigt, så är det ju enkelt att tejpa förebyggande med idrottstejp (den vita, finns i sportaffärer och på vissa apotek). Jag har själv väldigt smala vrister med en knölig akilleshäl och känner igen problemet - har fått profylaxtejpa i alla skor jag ägt, inkl skidpjäxor, men det fungerar. Utan tejp får jag skav på en halvtimme.
Strumpor:
Det är inte så enkelt att man måste ha tunnare i skorna ju varmare det är. Ullstrumpor tycker jag själv funkar hur bra som helst att ha tjocka lager av även mitt i sommaren, faktiskt bättre eftersom de fördelar kroppsfukten och därmed förebygger skav. Jag stoppar gladeligen ett par tunna + två par tjocka ullstrumpor i mina gamla Jämtkängor (de är dock, till skillnad från Meindlskorna, helt ofodrade), oavsett utetemperatur. Men detta verkar väldigt individuellt.
Hal sula:
Gummiblandningen är alltid en kompromiss mellan hållbarhet och vidhäftning. Min erfarenhet är ändå, att sulan så småningom "ruggar upp sig" och fungerar något lite bättre på våt klippa. Fick tips från en skomakare om att hjälpa denna process på traven med en mellangrov fil, men vågade inte testa...
Du kanske skall prova att gå med lite lättare/mjukare skor? En stor del av halk- och skavproblemen bottnar i att kängor av denna typ är så väldigt uppbyggda och stela i sulan. Själv väljer jag helst (utom för riktigt högalpina vandringar där skorna måste hålla för stegjärn) en maximalt tunn och böjlig sula. Det kräver kanske lite starkare fötter och vrister, men ökar kontrollen i steget.