Håkan Grudd och temperaturer i Norrland

I dagens DN har de en notis som refererar en avhandling Håkan Grudd vid Stockholms universitet har gjort (hittar inte notisen i nätupplagan dock). men i korthet har han borrat i levande och döda tallar runt Torne träsk och fått fram att under vikingatiden var det varmare än man trodde. 900 och 1000-talens somrar var någon grad varmare än på 1900-talet. Sen fanns den mindre värmeböljor ca 750, 1400 och 1700.

Är det nån som har sett om han har gjort några andra slutsatser?
Nån som har hittat hans avhandling på nätet?

Om man bara tittar sifferserien 900, 750, 1400, 1700 så passar ju 2000 in ganska bra. Vore intressant att se vad han har att säga om detta.

Christian

Efter en snabb koll på det hela. Under framtid skriver han mera om vad han vill göra i framtien och att man behöver mera data då det finns många felkällor. Dvs inga stora slutsatser (sen varför notisen i DN kommer nu nästan 2 år efter att avhandlingen lades fram är en bra fråga).

Toppen vid 1700 har troligen att göra med vulkanutbrott.

Christian

[...]Om man bara tittar sifferserien 900, 750, 1400, 1700 så passar ju 2000 in ganska bra. Vore intressant att se vad han har att säga om detta.

Christian

Jag vet inte vad Håkan Grudd har att säga om detta, men frågan är väl om det finns ett mönster, ett cykliskt förlopp som är naturligt. Huruvida det är regelbundet låter jag vara osagt, men att temperaturen har gått upp och ned över tid är inget nytt, t.ex. har vi haft ett flertal perioder av istid för att sedan få perioder av varmare klimat (som nu).

Kanske är det så att vi är på väg in i en "naturlig" värmeperiod, men den springande punkten är om vårt samhälle påskyndar och förvärrar processen genom alla våra utsläpp. Jag är av den övertygelsen att vi inte har råd att chansa! Det finns ett fåtal forskare som hävdar att dagens uppvärmning är just ett led i en naturlig process, men tänk om de har fel!? Om vi däremot agerar, så skadar det inte miljön, oavsett om det är naturlig uppvärmning eller ej. Det enda som händer är att vi inte kan använda jordens resurser/energi så slarvigt och oreflekterat som vi har gjort fram tills nu.

Mvh /Joel

Hej Joeal, som jag skrev så hade inte Håkan mycket att säga om den serien, annat än att ett av värdena nog beror på vulkanutbrott.

Sannorlikt finns väl två stora variabler. Solaktiviteten och utläckaget genom atmosvären. Den förra vet vi är cyklisk om den senare har vi gles och sen statistik. Men lägger man varviga leror över trädringarna börjar ett mönster framträda.
Givetvis bidrar alla källor till utläckageminskningen men just nu är det oppurtunt att lägga skatt på det man kan....
//J

En svårighet med att kolla årsringarna i gamla tallar är tydligen att de beror även på åldern, och beroende på andra faktorer så är tallarnas ålder inte jämt fördelad, och man får ett resultat som är mindre tillförlitligt.

Dvs, de vill ha mer pengar för att undersöka tallar på fler ställen...

Hej Joeal, som jag skrev så hade inte Håkan mycket att säga om den serien, annat än att ett av värdena nog beror på vulkanutbrott.
Har inte läst rapporten men i sammanfattningen står ju "no impact in the north" angående ett vulkanutbrott 1627. Dessutom så borde väl ett vulkanutbrott snarare ha en kylande effekt enligt teorin om svavelaerosoler?

Tillägg: Har nu läst rapporten och det är så att man efter ett vulkanutbrott 1628 i Santorini kunnat hitta tecken på en nedkylning på flera ställen (USA, Söder om Stockholm) men INTE vid Torneträsk.

En korrektur angående "värmeböljorna", materialet visar år 750, 1000, 1400 och 1750. Samtliga kortvariga förutom år 1000. Kallaste perioden är omkring 1900 vilket stämmer bara överens med data för glaciärer i Lappland som hade sitt maximum då.

Senast ändrad:
I Al Gores film presenterar han en kurva över koldioxidkhalten i luften (om jag minns rätt) under 600 000 år. Resultatet kommer från borrningar i isen på Antarktis. Halten har aldrig under dessa 600 000 år varit så hög som nu! Visst har det varit naturliga upp och nedgångar i temperaturen men nu är nog de flesta forskare överens om att det är vi som orsakar detta.

/mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg