Haglöfs Skarja makeover

Hej

Jag har tagit bort ramen på min Skarja ryggsäck för att spara 750g och vill nu istället få fast axelremmar och midjebältet direkt på säcken. Finns inga direkt fästpunkter förutom två metallkrokar upptill där ramen satt, men vet inte om jag ska ha kvar dem.

Nån som har några bra tips om hur jag kan få fast fästpunkter för axelremmarna och hur jag ska få fast midjebältet?

(Gillar själva säcken bra och dess ytterfickor plus att den är i väldigt bra skick och det är synd att inte använda den)

Det är ramen som är bärsystemet som gör att det mesta av vikten flyttas till höften utan den så är det bara en påse med axelremmar hellre 20kg med ram än 5kg utan.

behöver inga råd om det är rätt eller fel och dessutom ska jag inte bära tungt utan lätt. ramen har ingen nödvändig funktion då jag bygger upp stabilitet i säcken genom att packa medvetet istället.

Finns många säckar som funkar ypperligt utan ramar och dyl om vi snackar lättviktsgrejer.

Hittade Anders Jonssons mönster som verkar bra, men lite synd att behöva sprätta upp befintliga sömmar för att få remfästet insytt i själva säcken. Vet inte om det blir lika bra att sy dem utanpå?

Bilagor

• bärsystem.jpg
    bärsystem.jpg
    26.9 KB · Visningar: 970
När jag provade säcken från min Skarja satte jag helt enkelt en aluminiumskena upptill (i de där krokarna) och fäste axelremmarna i den. Jag hade nån skena låg och skräpade, 4-5 mm tjock, 25-30 mm bred och tillräckligt lång för att nå mellan krokarna.

Men jag gillade inte alls att inte ha nån ram, jag vill kunna använda toppstramarna på rätt sätt och då måste ramen sticka upp ovanför axlarna.

Har också provat med skena under krokarna för att få en känsla för var remhållarna nertill borde sitta. Funkade ok.
Ev kan man klippa av "rambandet" på ryggen och sy två remfästen av dessa, men kommer så ganska högt upp och kanske är i vägen för midjebältet sen.

Spånar vidare...har inte ens symaskin än

"KimE
Det är ramen som är bärsystemet som gör att det mesta av vikten flyttas till höften utan den så är det bara en påse med axelremmar hellre 20kg med ram än 5kg utan".

Som en liten kuriositet(?) kan nämnas att Skarja under flera år såldes utan midjebälte. Det fick man köpa till extra.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg