Jag tror mina byxor är föregångaren till Rugged Mountain Pant. Åtminstone är det samma grova textil och liknande detaljer. Mina var "de grövsta" när jag köpte dem i augusti 2007.
Mina är 5,5 år gamla nu, och följande har hänt:
Det finns (vet ej om det finns på rugged mountain pant) en tunn liner av syntet på insidan. Jag nötte sönder denna i grenen efter ett drygt år. Anledningen till detta är att jag cyklade ganska mycket i dem. På samma sätt nötte jag sönder sömmen i grenen (sömmen, inte textilen) efter 3,5 år, vilket var lätt att åtgärda.
Stjärt och knän (där det är extra förstärkningar) hade en gummibeläggning så att man kunde sitta utan att bli blöt. Den började släppa i grenen i och med att linern gick upp. Efter två år och ett antal tvättar hade gummit släppt så pass mycket att jag drog bort resten. I knäna finns den kvar.
Dragkedjan i gylfen har börjat ge upp nu i år. Löparen har börjat äta sig igenom textilen som håller "tänderna". En kombination av slitage och yttre spänningar p.g.a. ökat midjemått =)
Än så länge fungerar den, men nästa år är den nog utsliten.
Textilen är märkbart tunnare än vad den var när byxorna var nya, men annars är byxorna i toppskick. Extra imponerad är jag över kardborrarna på benfickorna, vilka fortfarande fungerar.
Jag har använt mina byxor otroligt mycket.
Bortsett från att de suttit på under ett antal timmar i stöten under ca hälften av veckodagarna de senaste 5 åren har de även suttit på som enda byxa ca hälften av alla helger. Utöver detta har de använts 3+6 veckor i sträck som enda byxa under två resor, samt 3+3 månader som enda byxa när jag arbetat med skogsinventering.
1400 välinvesterade kronor. Byter jag dragkedja håller de ett par år till =)