Har genius 23
Som sagt så tål det faktiskt riktigt mycket. Tror inte Haglöfs överdrivit allt för mycket där men, man måste som sagt se till att alla fästanordningar, kardborrband etc verkligen sitter samt att stormmattor och linor är bra förankrade. Då funkar tältet utmärkt och du märker inte av att det blåser ute, bortsett från att innertältet kan fladdra av draget genom ventilationshålen
Vad gäller vintertältning finns tyvärr en stor nackdel och det är att golvet är i princip heltäckande i absiden vilket gör att du inte kan gräva ur det då där behändigt för fötterna som du t.ex kan i ett tunneltält a´la Hilleberg. Golv är dock billiga att köpa lösa till så jag tänker sy om mitt så att jag får den funktion jag vill ha. Dessutom ska man komma ihåg att Genius är ett ”kupol”-tält vilket gör att absiderna är väldigt små. Genius 23 ska ses som 2 mannstält endast som 3-manna om allihopa gillar att ligga sked och har 30 liters säckar
.
Men schysst kvalitet på sömmar/bågar etc. Just dubbla golv känns bra när marken är lite ”vass”, ljust och trevligt inuti.
Skaffa kompressionspåse att ha tältdukarna i och kör med bågarna vid sidan av så tar det inte mycket plats heller.
Vissa anser att tältet är bökigt att sätta upp men det är mer en vanesak. Själv låter jag golvet sitta ihop med ytterduken. När jag sätter upp det blir det därför några pinnar i backen för att det inte ska blåsa bort, sticker i bågarna från sidan och vips så har du regna/vindskydd att sätta upp innertältet i eller bara luncha.
För egen del funkar tältet perfekt till såväl kajak som vandrings/skidturer, men främst vår, sommar höst pga av det begränsade utrymmet. Vinter går med god vilja, men det finns bättre lösningar.
/Martin