Härlig sommar och sprängört

Hej alla!
Vilket härligt slut på sommaren vi har, åtminstone här i Linköping. Dock är det lite tyst i det här forumet, så det vore roligt att få igång lite diskussioner igen.

Jag kan egentligen inte så mycket om växter, men jag har blivit mycket fascinerad av ämnet och läst en hel del böcker om växter för föda och medicin. Nu senast läste jag om Sprängört, som jag hade hört talas om innan, men inte visste mycket om. Jag blev förvånad av att läsa att vi har så pass giftiga växter i den svenska naturen. Nu är det kanske inte så troligt att man råkar sätta i sig en rot av sprängört av misstag - men visst är det fascinerande att man skulle dö inom 15 minuter till en timme av den? (Stefan Källman: Vilda växter som mat & medicin) Eller varför inte Stormhatt, av vilken man kan dö av 10g rot (Det Bästa: Örtmedicin och växtmagi)

Jag har läst en hel del nu, och det vore roligt att ge sig ut i naturen och skaffa ett eget naturmedicinförråd. Är det någon som vet var man kan köpa utrustning för torkning? Jag vet att man kan göra det i ugnen och så, men jag gillar utrustning :) Jag läste i någon bok om torkning av mat att sådan utrustning skall finnas, men jag har aldrig hittat det.

torkapparat

hej en torkapparat får du vanligtvis beställa från en el-affär, en sådan som säljer lampor & annan elutrustning.
jag letade i somras efter en men fick reda på att dom har en för hög ut effekt dvs. ger för hög värme.
man ska ju inte torka växter & vär i för hög värme, max 50'c har jag läst, tyvär har jag inte anledningen till detta men bär kan "explodera" & förlora viktiga näringsämnen då, övriga växter tror jag att vattet dunstar för snabbt & tar med sig näringsämnen ut ur växter eller så förstör värmen dessa.
man kan ju använda sig av torkskåp om man vrider ner värmen, i höstas torkade jag 100L äpplen & en ansenlig mängd annan frukt i mitt torkskåp utan prob. men fick slås om torktiden med min tvättande sambo.
jag vet inte hur du bor men har du egen tomt kan du bygga dig en tork-olla som får sin värme från solen.
hoppas du hittar dig en torkapparat med ställbar värme, i så fall kan du svara med vad du fått dag på.

Mvh. pontus

Torken

Hej Pontus!
Tack för ditt svar! Jag har ännu inte hittat någon torkmaskin och jag bor i en lägenhet, så jag kan inte bygga något på gården är jag rädd. Dock har jag hittat en i en bok. Boken heter Friluftsmat och är skriven av Anita Forssell (ISBN 91-518-3919-9). Den handlar mycket om hur att torka mat och i kapitlet "Vad torkar man på" står det att man kan köpa s.k. torkollor, som ska vara bra. De är, vad jag förstår, speciellt framtagna för ändamålet, så att de inte avger för hög värme och allt det där. Tyvärr har jag ingen scanner för tillfället, så jag kan inte scanna in bilden. Men jag kan springa över till en vän senare idag och göra det.

Någon som vet var man kan köpa torkollor?

/ Morgan

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg