Här var det blött!

Har fjällvandrat och guidat tre dagar i fjällen. En grupp på 20 personer från en folkhögskola i närheten.
I lördags kl 0915 gick vi från Vallbo till Lunndörsstugorna via Grönvallen och Issjödalen. Inget regn men molnigt. Väl framme vid Lunndörsstugan, efter 6 timmar. Ja, ja det är inte mer än 15 km men med packning, lunch, middag och 20 ovana vandrare så tar det lite tid. Man skall ju se och fota lite också!
När vi kommit fram till stugorna vid Lunndörren så började det att regna....till på måndagsmorgon!!!
Vi var dock ute på söndagen och tittade på lite istids-sevärdheter i Lundörrsdalen bl.a.
Alla blev mycket blöta. Gjorde dock inte så mycket för vi hade ju torra kläder i stugan. Humöret på topp dock!
På måndagen skulle vi vandra ner till Vålådalen, 14km. Inget särskillt med det. Utom att vi fick vada över alla små bäckar som nu var forsande åar!!!
Efter 12km var vi vid Vålån, 2km från "målet". Vi såg turiststationen men Vålån hade svämmat
över ALLA breddar. Bron som hänger 2-3m över vattnet var nu bara 2-3dm över vattenytan/forsen.
Jaha, det var bara att förklara läget och peppa upp gruppen samt fördela utrustning på de "starka"
Vi hade nu 12km vandring till Vallbo, 5km vägen var översvämmad, framför oss.
Efter 4km "tillbaka-vandring" tog vi av mot Grönvallen. Visade sig vara 2km, varav 1km knädjupt vadande.
Vid grönvallen midjedjupt i 10m.
Nu var det 6km kvar till Vallbo och bussen sändes dit istället, via mobilen.
Kl 1915, skulle varit 1415, var vi välbehållna vid bussen.
Trots denna "träskvandring" var humöret nästan hela tiden på topp och alla var en erfarenhet rikare.

PS Jag avundas inte den folkhögsskola som var på väg upp på fjället nar vi var på väg ner...DS

Mvh Claes H

Har sett...

...på TV hur Ni har det. Inte kul när man inte får välja. Vi "behövde " ju egentligen inte gå ut så jag antar att Ni har det lite värre hos Er.
Här i Brunflo (15km S Ösd) är det dock blött men inga översvämmningar.
Ha'de'!

Claes H

Lite spännande också...

Jo, det är ju helt klart otrevligt för de som drabbas, men på något sjukt sätt så är det ändå lite roligt/spännande att det händer nåt...

För egen del så har mina föräldrars sommarstuga varit hotad (var några dm kvar) och deras husvagn flöt iväg ca. hundra meter efter att den närliggande ån hittat en extra fåra. Grannarna har det dock värre; Två hus har flutit iväg, varav ett användes för permanent boende, och ett antal hus har blivit vattenfyllda.

Har tagit några foton och om de blev bra så kan jag ju lägga upp dem på min hemsidan så småningom för allmän beskådan. Har inte för höga förhoppningar dock, med tanke på att det var ganska mörkt, avstådet ganska långt, och att jag inte ens äger en systemkamera...

/Patrik

Jag lovar dig...

... att dom kommer att minnas den här vandringen länge, länge...

Jag hade med mig ett gäng scouter (12-15 år) på en hajk före påskas och det regnade rätt rejält. Ett vindskydd rasade och en av tjejerna bler rejält nerblött.

De var dock vid mycket gott mod hela helgen och efteråt fick jag höra att de hade haft "skitkul".

Så var det inte fara å färde och allvarligt läge så tror jag nog att eftersmaken blir ganska behaglig, trots allt.

/Boris

Säkert!

Nej någon fara för liv och lem var det inte.
Snarare var det så att den fysiska ansträngningen började spädas på med lite psykisk trötthet.
De var jättenöjda efteråt kan jag säga...

Mvh Claes H

Sidsjö dammen?

jag bor 600m i från den kända Sidsjö dammen och femtio meter från Sidsjöbäcken nerströms dammen det hade varit roligt om den hade rasat.

Mycket blött i Vålådalen !!

Jag åkte upp till Vålådalen i Tisdags för en kortvandring, vi skulle upp på Lillstensdalsfjället och tillbaks.

Jag kan bara hålla med om att det är mycket blött och lerigt under trädgränsen. GoreTexen i kängorna fick sig en rejäl känga s.a.s. På kalfjället är det torrt (nåja) och fint.

Visst kom vi upp på toppen men kunde inte njuta av någon direkt utsikt...dimma och duggregn (dock ej något skyfall) Vadet nedströms Lillstensdalsstugorna var användbart (åtminstone i går vid lunchtid).

Mvh // A.Persson

Re: Lite spännande också...

patost; sa:
Har tagit några foton och om de blev bra så kan jag ju lägga upp dem på min hemsidan så småningom för allmän beskådan. Har inte för höga förhoppningar dock, med tanke på att det var ganska mörkt...

Nu har jag lagt upp tre bilder i mitt album här på utsidan. En är från översvämningen, de andra två är tagna några dagar efteråt.

Fotofantasterna (och övriga) får ha överseende med bildkavlitén (gäller även övriga foton ;))...

/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
Kristina&Neo 16-25 åriga fjällvandrare - var finns dem? Fjällvandring 10

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg