Hängande kök

Har någon provat ett hängande kök och var kan man hitta sådana?
Jag avser att andvända det som tillfälligt kök i en segelbåt. Tror ni man kan laga mat under gång, dvs kraftig lutning och oregelbunden krängning? Kommer köket klara av detta om det hänger fritt eller klarar det bara av mindre svängningar? (Jag antar att köket klarar det, frågan avser om maten man lagar stannar kvar i kärlen.)
Vilket bränsle rekommenderar ni? Jag tror på någon gas.
Ursäkta om jag tar upp er tid på detta forumet men jag antar att sådana kök används vid bla Bigwall klättring. Därav valet av forum.
Mvh Johan

säkert höll du på österikes bidrag i går för det svajade ju en del,allvarligt talat mat är ju halva födan,och den skall avnjutas sittandes i lugn och ro

Annars äger jag ett par gamla primus (eller optimus) fotogenkök. Dessa kom som en del i vår båts utrustning och var upphängda i en mässingsarm. Mycket bra effekt.
Ska ta reda på lite om dt och återkomma.

/sam

Primus

jhedborg; sa:
Har någon provat ett hängande kök och var kan man hitta sådana?
Jag avser att andvända det som tillfälligt kök i en segelbåt. Tror ni man kan laga mat under gång, dvs kraftig lutning och oregelbunden krängning? Kommer köket klara av detta om det hänger fritt eller klarar det bara av mindre svängningar? (Jag antar att köket klarar det, frågan avser om maten man lagar stannar kvar i kärlen.)
Vilket bränsle rekommenderar ni? Jag tror på någon gas.
Ursäkta om jag tar upp er tid på detta forumet men jag antar att sådana kök används vid bla Bigwall klättring. Därav valet av forum.
Mvh Johan

Har haft samma tanke själv, primus gör en "hängare" till sina kök Omni-, Multi-, och Varifuel, kök + kokkärl och bränsleflaska/gasflaska hänger i en tunn kedja från en punkt (kolla deras hemsida under tillbehör tror jag). Kokkärlen sitter fastklämda mellan tre kedjor och hålls fast av sin egen tyngd.

Jag har inte prövat detta i båten så du kanske blir först :).

mvh,

J

Markill

Gaskök som hänger gör bland annat tyska Markill, jag tror även att MSR har sådana. Vill man ha ett bensinkök brinnande i tälttaket så går det att pula hemma. Tänk på brand och koldioxidfaran innan ni använder kök inne i tältet dock. Kolla de amerikanska klättertidningarna Climber och Rock & Ice, de brukar ha annonser och tester med dylika kök. Själva grundideén är genialisk för kupoltält, men vad gör man om lågorna slår upp taket? Hängande kök är framför allt poppis bland Big wall klättrare och alpinister och det verkar funka för dem.

Mvh Tomas

Hängande kök i båt

När det gäller kök i båt under gång så bör dom vara upphängda så att köket håller sig plant när båten lutar. Dessutom måste det finnas arrangemang som håller kvar kastrullerna.

Att ha köket upphängt fritt i en kedja eller liknande kommer inte att fungera under segling. Det är inte lutningen som är problewmet, utan den stampning som kan bli i vågorna. Hade själv en gasoldriven strumplykta hängande i taket i min segelbåt. Den var jag tvungen att förankra nedåt, annars kom den snabbt i svängning och kunde slå i taket.

/Lod

Tack för svaren.
I första hand skall jag givetvis använda köket när båten ligger still och endast kränger lite. Fast rätt var det är gör man en långsegling och behöver koka upp lite vatten till sin luxuösa frystorkade middag.

Jag skall titta vidare.

Johan

Som sagt var, hänger det helt fritt som en pendel kommer det inte att hänga stilla hur stilla båten än ligger. Du måste ha nån dämpning för att slippa att det gungar.

Även i en mindre båt

är brand ombord ett av dina värsta scenarium!
Ett båtkök som är skruvat fast i båten och med leder i många plan jämte grytstöd är det bästa. Även en dylik anordning kräver övervakning under användning av först nämnda skäl.
Ett kök som hänger i taket kommer inte bara genom pendling vålla dig problem utan även genom att sprida värmen och i värsta fall elden dit du inte vill ha den.

Go spis

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg