Hänga i framgaffeln?

Jag har precis införskaffat en ny mtb med framdämpare (Kona Kula med en RockShox XC-dämpare) och börjar nu fundera på hur jag ska förvara denna när jag inte cyklar. Min andra cykel hänger redan i en krok i taket i framhjulet, men den har en stel framgaffel. Går det bra att hänga cykeln i framhjulet trots att jag har en dämpad framgaffel eller kommer detta att töja eller slita på dämparen?

/Fredrik

Demparer

Vel skulle icke demparen tåla det så skulle jag inte kjöpa den. Då den belastningen du har når du cyklar er mycket större på demparen!

dämpare

det var väl ett ganska konstigt svar, jag frågar ju för att jag vill veta, inte för att få dryga svar, vet du inte själv kanske du ska låta någon annan svara...

det är stor skillnad på konstant och stötvis töjning, och framför allt är det ju så att den största belastningen på en dämpare när man cyklar är åt "rätt" håll så att säga, när cykeln hänger är det den negativa dämpningen som utnyttjas och den är kanske inte riktigt lika uthållig...

/Fredrik

Använd cykeln

Hej! Så länge du använder cykeln med jämna mellanrum så är det inga problem med att hänga upp cykeln (varken i fram- eller bakhjul).

MVH,
patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fingal Tryck i framgaffeln. Mountainbike 1
sedell Hur får man bort framgaffeln? Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg