Jag hoppas ni förstår vad jag menar. Jag tyckte iaf det verkade väldigt konstigt, när man firar låter man ju handen glida, och det är ju väldigt tidsödande att försöka mata ut rep med henns teknik.
Det här är inte helt utan grund. Jag åkte av precis i ett sådant ögonblick och fick mig en flygtur på ca 10 meter innan säkraren fick stopp på mig bara någon meter över backen. Visst fick han lite brända händer, men han fick stopp på mig. Detta var en van säkrare som tagit många av mina fall tidigare... Det ska tilläggas att detta var en för mig lätt led där jag inga förväntades åka av och säkraren hade kanske inte mig under uppsikt när han matade ut repet, och just då kom min fulla tyngd efter ett fall.
Nu kräver inte jag att man ska hålla fast hand när man säkrar mig, men uppsikt vill jag ha. Innan ni ropar att det är självklart med uppsikt så är det bara att kika på vilken populär gym eller sportklippa som helst. Ingen står med konstant uppsikt, inte ens i alla tillfällen repet matas ut. Och jag kan intyga att faller man med full kraft just när repet matas ut så finns det en viss risk. Det är kanske något ni kan testa (med backup rep/säkare så klart). Se om ni kan få stopp på någon som kommer flygande... Det blir svårt att testa dock, risken är att ni kommer att instinktivt gripa tag om repet när ser att klättraren faller...
Tekniken hon hänvisar till är inte alls bökig. Den kräver bara lite uppsikt så att man kan planera slackmatningen. Står man o pillar sig i naveln och matar bara ut när det rycks lite i repet så funkar det inte, men om man faktist tittar på vad säkraren gör så är det inga konstigheter alls. Inomhus är det ännu lättare, man vet precis vilken intervall det är mellan bultarna. Det kändes lite skumt i början men är lätt att vänja sig vid. Men visst, jag säkrar inte altid så ute, jag glider ofta med handen, men jag har konstant uppsikt i och med att jag har skaffat säkringsglasögon med prismor vilket min nacke är oerhört tacksam för. På långturer där jag inte har uppsikt försöker jag köra hand över hand så ofta det går, men visst kommer det snabba klipp och då glider jag med handen, men försöker vara så snabb som möjligt.
I dagens "Ta hem, jag känner att jag kanske kommer att få pump om jag fortsätter" klättervärld så är det kanske väldigt liten risk att det händer då väldigt få tycks falla oannonserat... Hur stora är oddsen att någon skulle råka falla oannonserat just i det ögonblicket säkraren matar ut rep och inte har klättraren under uppsikt? De oddsen lyckades jag prickade in i alla fall, omöjligt är det inte...