Händer som domnar

Jag får ganska ofta domningar i händerna när jag är ute och kör i skogen. Har hört att Specialized tagit fram en "Body Geometry"-serie (Handtag,handskar, sadlar etc.) som skall avhjälpa mot domningar. Någon som har erfarenhet av denna BG serie eller domningar i allmänhet. Hur löser ni det ? Ändrar ni körställning, byter styre, handtag etc.
Lite tips mottages tacksamt.
/Jan
 
Jag har inte testat specialized:s serie själv men har bara hört gott om den. Handtag, handskar och sittställning är nog de saker man kan tänka sig inte stämmer. Svårt att säga hur det skall åtgärdas.

///Björn
 
Hepp!

Jag hade lite av det problemet då jag cyklade på en MARIN "Team Issue" 17,5" åren 94-98. Den hade längre hjulbas och därmed fick jag inta en mer racingbetonad sittsällning.
Jag tror att nerver i nacken kommer ikläm.
Jag har en cykel med mindre ram nu och jag upplever jag ej samma problem.
Kanske har du fel körställning och i värsta fall fel cykel...

mvh
Patrik
 
Re: Hepp!

"Kanske har du fel körställning och i värsta fall fel cykel..."


Jag är inne på min tredje MTB-hoj (olika ramar) och jag har laborerat en hel del med inställningar på SPD-pedal, sadelinställning, rakt/rise-styre, trots detta tycker jag att domningarna finns kvar. Det som jag har kvar att testa är just att laborera med handtag och handskar. Specialized påstår att ogynnsamt tryck mot handflatan (i.e. nervbanorna) genererar domningar och de har då lagt in ett parti i handsken som fördelar trycket och skulle då ta bort besvären. Kul att höra forumets samlade synpunkter innan inköp.
/jan
 
Allmän tumregel för ramstorlekar:

Använd höger underarm. Lägg armbagen mot sadeln och "peka" underarmen framat mot styret. Om ramen har rätt storlek ska fingrarna sluta i centrum av styrtapppen.

Allmänt är racinginspirerande mountainsbikes mindre i ramen , obekvämare och kräver bättre teknik. De med större är mer för langlopp och därför bekvämare för armar och axlar.
 
Tjena!

Jag hade samma problem förrut, men efter en kompis sa att jag skulle böja litegrann på armarna (för att bättre kunna ta emot stötarna) så blev det mycket bättre.

Jag kan fortfarande få lite domnings-känsla i händerna men som sagt det är mycket bättre en förr.

/Billy
 
Re: Re: Hepp!

najp; sa:
"Kanske har du fel körställning och i värsta fall fel cykel..."

Jag är inne på min tredje MTB-hoj (olika ramar) och jag har laborerat en hel del med inställningar på SPD-pedal, sadelinställning, rakt/rise-styre, trots detta tycker jag att domningarna finns kvar. Det som jag har kvar att testa är just att laborera med handtag och handskar. Specialized påstår att ogynnsamt tryck mot handflatan (i.e. nervbanorna) genererar domningar och de har då lagt in ett parti i handsken som fördelar trycket och skulle då ta bort besvären. Kul att höra forumets samlade synpunkter innan inköp.
/jan
Det finns 2 nerver som kan komma ikläm. Antingen domnar tumme, pekfinger, långfinger och halva (den halvan som är mot långfingret) ringfingret. Detta kallas karpaltunnelsyndrom (med res. för stavning). Jag har dock erfarenhet av att lillfingret och halva ringfingret domnar. Har inget namn på det men enl läkare så beror att den aktuella nerven kläms nånstans vid handleden (nerven går på utsidan, på samma sida av handen som lillfingret). Min hand domnade under ett 7 timmarspass och domningarna släppte inte därav läkarbesök. Det tog 3 mån innan de försvann!

Hur som helst. Avgörande är sittställning och hur mycket vikt du lägger på händerna vid sittande körning. En lösning skulle alltså kunna vara att ha, som nämnts, en mindre "racingbetonad" höjd på styret, spacers mellan ram och styrstam hjälper till. En annan lösning är att träna mag- och ryggmuskler så att de orkar bära upp mer av överkroppen. Inbördes placering av vevparti, sadel och styre påverkar oxå, men med avseende på domningar i händerna så är nog inflytandet litet förutsatt att man fått till sitt positionen någorlunda.

Sammanfattning: Sitt inte för framåtlutad, åtminstone inte med händer och armar som "stöttor" för din överkropp

/Håkan
 
Jag tycker det är behagligt att avlasta händera med ett par korta barends. Detta kombinerat med gel-handskar och böjda armbågar ger mig bra stötupptagning och jag känner aldrig av trötthet/domningar i händerna.

Kan vara värt att testa ett par nya grepp också, vet att Ritchey har ett par i neoprenliknande material ( Neopren? låter konstigt för våta turer men det ska tydligen funka! ), WCS heter modellen.

Jag tar förgivet att kör framdämpat...?

//Andreas
 
domningar ringfinger / lillfinger

japp det där känner man igen. Gick till en naprapat som viste mig vart nerven sitter i klem . Nerven går ut mitt mellan axelbladen och det är inflamation på koten pga dålig blodcirk som gör att den domnar. Har det nästan konstant och speciellt efter träningspass. Det hjälper att äka blodcirk. på förskjellige sätt. f. eks hålla sig varm. eller smöra på tigerbalsam elelr annat.. nu väl ett litet problem i det sotra och hela.
 
Båddy Jeometri

Jag har ingen erfarenhet av Specializeds handskar. Däremot har jag lite erfarenhet av andra BG-prylar från Specialized. Först och främst deras BG-sadel som var en av de tidiga med utskuret för att inte mosa prostatan. Jag kan säga att det var den absolut sämsta sadel jag någonsin suttit på. Visserligen har jag även provat en Selle Flite Trans Am (som åxå har utskuret för ädlare organ) och den funkade inte på mig den heller. Så på mig fungerade inte den BG-sadeln (ingen annan utskuren sadel heller för den delen).

En av de hojjar jag har är en Specialized Stumpjumper och den har ju givetvis BG åxå (å fan?). Men jag menar... det är ju jobbigt, jag blir svettig, får ont i häcken, domningar i händerna, med mera med mera även på den hojjen. Det är inte så att det är en dålig ram eller så, snarare tvärt om, det är en mycket bra ram men den gör ju inga underverk som Spec... lovar.

Specialized påstår att Body Geometry är "anpassat för männinskan kropp", men kom igen? Gör Kona cyklar för apor, DBS för sälar och Bianchi för hårdrockare? Nä, alla försöker givetvis komma förbi alla de problem som Spec... påstår att deras Body Geometry fixar.

Sammanfattat: BG är inget dåligt men inte heller nåt unikt. Det är nåt som alla cykelmärken eftersträvar men Specialized valt att sätta ett namn på. Smart marknadsföring bara.

Stalle
[Ändrat av Kung Stalle 2004-04-14 kl 16:37]
 
Oftast, iaf i dom fall jag har mött, så domnar lillfingret och ringfingret och ev handen på den sidan. Det är en nerv som heter Ulnaris och som passerar lite olyckligt över (på insidan av handen) ett ben som heter Hamatus. Detta på grund av det tryck som kommer när man lutar sig mot styret. Det kan som tidigare personer har skrivit även komma från nacken men det är vanligare att det bara är trycket mot handen som gör det.Enkelt sätt att avhjälpa detta är att skaffan hanskar med en gelkudde över det benet samt att flytta runt händerna lite om det går.
Det var nog inte tänkt att vi skulle hänga på cykelstyren när dom byggde ihop oss......
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
breding Vad händer i Hellas? Mountainbike 1
scott_scale Domnar i nedre delen av ryggen Mountainbike 8

Liknande trådar