Hällös ?

Funderar på att byta mina vanliga simpla långfärdare mot ett par med salomonbindning. Har någon erfarenhet av hällös åkning ?! Funkar det bra och hur är det att åka i salomonpjäxor ?
Tacksam för inlägg.
Staffe

Byt

Åkte tidigare med ett par tunga asolo summit, läder pjäxor och ett par 55cm långa almgrens skridskor. Inför denna säsong skaffade jag ett par salomon Raid pjäxor och almgrens lite smalare och kortare skridskor med ett par salomon BC bindningar. Största fördelen med min nya utrustning är att den är MYCKET lättare än min gamla. Att åka med lös häl var en mindre omställning än jag trodde. Ingen större skillnad skulle jag vilja säga. Det är viktskillnaden som märks. Jag är väldigt nöjd med min nya utrustning...
Jag hade länge gått och funderat på lös häl. Mina tidigare pjäxor använde jag även till telemark (innan jag skaffade mig ett par T1:eek:r) och turåkning. Mina nya pjäxor (Raid) kommer jag att använda för turåkning och skateing. Är dock lite skeptiskt till att använda dom för klassisk skidåkning pga att den grova och breda sulan nog tar i spårkanter och snö... Raid pjäxan går dock utmärkt att gå och promenera i, faktiskt bättre än mina gamla läderpjäxor med nordic norm läpp...
Har sett att salomon har kommit med ett brett sortiment längdpjäxor med deras lättare SNS system. Många av dessa har en slät sula med lite mönster som går bra att gå i (min tjej har sådana). Jag tror att någon av dessa pjäxor skulle gå alldeles utmärkt att åka skridskor i om man vill ha SNS profil skor för att kunna ha samma skor för längskidåkning och skridsko åkning...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg