Hälla händerna varma.

Hej!

När det är riktigt kallt ute på fjället. Hur håller ni era händer varma? Jag har problem med det.

Har ni några bra tips på hanskar eller andra prylar som kan hjälpa till att hålla händerna varma?

Tack på förhand

Alexander Olander
 
Skalhandskar om det är riktigt kallt, i tumvantemodell. Då kan du ju också byta innervante beroende på hur varmt det är.
 
Outdoor Research Alti Mitts håller garanterat dina händer varma i de flesta förhållanden. Lägg därtill en fingervante i ylle underst!
 
Inga handremmar som drar åt och stryper blodflöde.
För att behålla värmen i fingrarna brukar jag svänga armarna runt så blod "centrifugeras" ut.
Det funkar jättebra,och sen brukar jag hålla värmen.
För tårna pendlar jag benet kraftigt framåt/bakåt för att få liknande effekt.
 
Skins, 5 fingras innerst, tumvantar och skalhandskar har fungerat väl hitintills.......

Vindtäta 5fingers löparhandskar innerst gör att du håller dig hyfsta varm även då tumvantslagren måste av för "småpill" med t ex skidbindning eller ryggsäck eller annat som kräver 5-fingerfärdighet. T ex Stadiums (Eveerest) 5fingers vindtäta är prisvärda - tror de kostade 99/par.
Du får välja på svart eller svart färg... ;-)
 
Gustav Cronhamn

1. håll överkroppen varm vilket i sin tur påverkar händernas cirkulation.
2. lager på lager principen, underställsvantar - ullvantar - skallvantar.
3. testa handvärmare, finns att köpa för 30-40 kronor och håller i 7 timmar. Har själv aldrig provat dem.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Det uppenbara är väl att se till att ha bra handskar.
Efterssom det för det mesta inte är direkt högintensivt att gå på tur så tycker jag tunna handskar för längdskidåkning blir för tunt, jag kör med ett par thermolitefodrade handskar med neoprenmudd från hestra, varma nog för att fungera för det mesta och nog tunna för att inte vara ivägen så jag inte behöver ta av dom, det är det viktigaste av allt.
Detta lärde jag mig snabbt när jag jobbade på fiskebåt i norge norr om polcirkeln mitt i vintern, överdrivet varma tumhandskar värmer rätt dåligt när man måste ta av dom vad man än ska göra, händerna blir kalla och troligtvis blöta och vipps så har du blöta handskar. så se till att ha ett par handskar du kan behålla på så mycket som möjligt, och se till att köpa rätt storlek!

När jag stannar för fika/lunch/läger så åker ett par primaloftfodrade handskar från black diamond, som tumhandskar men med löst pekfinger, vansinnigt varma och sköna.

Men viktigast av allt! När du stannar och tar av dig dina åkningshandskar och drar på paushandskarna,
Lägg dina åkningshandskar i en ficka nära kroppen! Så är dom varma och sköna när du tar på dom igen, istället för att vara stelfrusna.

Ett annat tips jag lärde mig av en dagisfröken som var med på en tur, är att man kan "blåsa upp" en kall handske så blir den genast mycket varmare och skönare!
 
hålla sina händer varma

jag brukar andvända en skalhandske av skinn och vantar av ylle och dom är rymliga så man kan knyta ihop handen så vämer den sig själv om man känner sig kall, men annars funkar dom ändå lika bra ihop och man kan ta med ett exra par till vantar.
 

Bilagor

  • P1310008.jpg
    P1310008.jpg
    35.8 KB · Visningar: 836
Det som Gustav säger är viktigt: resten av kroppen måste vara väl isolerad.

Inga handskar i världen hjälper om kroppen stryper blodflödet till händerna på grund av att kroppen kyls av för fort.

Häromdan var det runt -10 ute både på morgnen när jag gick till jobbet och på eftermiddan när jag gick hem. På morgonen hade jag bara min skaljacka och fiberpälströja på överkroppen och mina tumhandskar med fiberpälsfoder. Jag frös om händerna.

På eftermiddan satte jag på mig min dunväst som jag hade i ryggsäcken (jag hade inte på mig den på morgonen för jag trodde det andra skulle räcka, och orkade inte sätta på den på vägen eftersom jag ändå inte var ute så länge). Jag hade inga handskar alls på mig när jag gick hem, och hade jackan uppknäppt i halsen. Frös inget alls om fingrarna.
 
Hestra Fjellvotten! Jag har använt dem i -25 helt i orginal men har hört andra som använt dem i -40 med lovikavantar under, och det var därför jag köpte dem.