Gummistövlar för alla årstider

Nu, mitt i vintern, tänkte jag köpa nya gummistövlar inför våren/sommaren/hösten. Jag har bl.a. sett att Topi säljs ut billigt (utgående modell?). Det har dykt upp många nya modeller på sistone... Förut fanns bara Sarek, nu finns det flera modeller från Viking, Nokian etc. Någon som har tips och råd?

En annan fråga: Gummistövlar i slaskigt vinterväder är ju jättepraktiskt, men kallt. Det finns ju en del fodrade modeller nu. Funkar de?

Tack om ni kan hjälpa mig!
 
Gummistövlar för vintern och resten...

Hej!

Jag har tidigare med relativt gott resultat kört med Nokia med filtladdor i samt M/90 stövlar med laddor i. Tyvärr så spricker gummistövlar såsmåningom.
Se till att du har minst 2 par laddor så att de hinner torka. M/90 är ju bra då det går att åka skidor i dem om våren. Till bägges nackdel hör att de som alla gummiskodon väger en hel del samt att de leder in kylan förutom att de stänger in tåbiran.
I höstas köpte jag ett par Dunlop stövlar på redaktör Ohlssons inrådan, de är tillverkade av polyuretanskum och väger mindre än hälften av vanliga stövlar men det bästa är att de isolerar mot kylan! Efter 10 timmar i snöslask och väta så är mina fossingar varma och goa!
Jag har som sagt var bara erfarenheter från höst och vinter ännu, men ur mitt perspektiv så är detta en stor och god förändring. Nu återstår förhoppningsvis vår och sommartest samt att få Dunlop att framledes göra en sula med tåflärp för skidbindningen! För så bra är konstruktionen. Wildo har dem. De leveras med innersulor och strumpor samt rengöringsborste!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-02-22 kl 07:48]
 
Re: Gummistövlar för vintern och resten...

johankse; sa:
Hej!

Nu återstår förhoppningsvis vår och sommartest samt att få Dunlop att framledes göra en sula med tåflärp för skidbindningen! För så bra är konstruktionen. Wildo har dem. De leveras med innersulor och strumpor samt rengöringsborste!

Go tur

Johan K
[Ändrat av johankse 2003-02-22 kl 07:48]

Jag har använt Dunlop på sommaren och tycker att de fungerar som man kan förvänta sig från gummistövlar
d v s lite instängt. Däremot är de inte, som deras reklam anger, lättare än andra stövlar. De väger 1600 gr i strl 44 men deras 44 motsvarar nog en 42 för
t ex Nokia, så i praktiken blir viktskillnaden mot jämförbara stövlar obefintlig . De har också något trånga skaft vilket ger sämre ventilation.

Själv har jag sedan lång tid använt Nokia Kaira för slaskväder runt noll. Mitt första par tog 7 år att göra slut på, så kvaliten är det inget fel på. De är däremot något för otympliga för sommarbruk, jag tror man gör klokt i att skaffa speciella sommarstövlar...

Mvh,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Lättare gummistövlar i EVO-skum? Utrustning allmänt 4
Brankenfnatt Fjällvandra i gummistövlar ? Utrustning allmänt 18

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg