guideutbildning, tvång eller frivillighet?

Ska det vara utbildning för guider som leder grupper kommiersiellt i fjällen? Min åsikt är att det skall vara det.

Det skulle vara en utbildningsplan uppdelad på sommar och vinter. Sen får man ansöka om en licens hos Länsstyrelsen som är giltig 1 år. I utbildningsplanen skulle ämnen som natur och fauna, säkerhet, sjukvård, lavinkunskap, psykologi, kartkunskap, kunskap om samisk kultur, lokal kännedom om områden m.m. ingå. Sen arbeta som assisterande turledare innan man blir godkännd och får gå ut med egna grupper på tur.

Med detta tror jag att branschen får ett upplyft då det blir en självsanering. Alla vinner på detta förslag.

Tar man betalt så ....

Hej!

Visst skall det vara utbildning! Skall man ha betalt för sin tjänst, så bör man väl på något sätt kunna visa att man har kunskaperna.

Det gäller förstås i alla jobb, men särskilt i den här typen av jobb, där man tar hand om människor i för dem kanske ovana situationer. Säkerhet hör också till bilden.

Dessutom tycker jag att en guide även tar ansvar för att gruppen far varsamt fram med naturen. Alltså måste den personen även besitta kunskaper i miljövård/-hänsyn.

Mvh Bert

utbildning

eller "licens" behöver ju gå hand i hand. Om man kan visa att man besitter relevanta kunskaper även utan en eventuell statlig/kommunal/privat etc. "utbildning", borde detta fungera lika väl som en kravspecifikation om man skall kräva licens av guider. Kunskaper kan man ju skaffa sig på flera olika sätt förutom regelrätta utbildningar.

Re: utbildning

Jonas.O; sa:
eller "licens" behöver ju gå hand i hand. Om man kan visa att man besitter relevanta kunskaper även utan en eventuell statlig/kommunal/privat etc. "utbildning", borde detta fungera lika väl som en kravspecifikation om man skall kräva licens av guider. Kunskaper kan man ju skaffa sig på flera olika sätt förutom regelrätta utbildningar.

Håller med dig. Har man bara dokumenterade kunskaper på något sätt, behöver det ju inte vara en formell utbildning.

Man kanske har tillägnat sig kunskaperna via ett annat arbete, idéllt, kanske.

Men certifieringen borde ske av någon kunnig instans.

Mvh Bert

Idag!

Idag kan vem som helst kalla sig guide utan en certifiering eller utbildning. Samt att det inte finns någon myndighet/organisation som har koll på dom som kallar sig guider.

Idag kan vem som helst ta en grupp till kebne och göra en topptur utan några som helst dokumenterade kunskaper.

Englska människor blir nästan förskräckta när dom hör att det inte finns någon certifieringsutbildning för guider och att vem som helst kan kallas sig det.

Så det jag önskar är att det blir någon slags struktur på hur man kan kalla sig guide.

Skit i Utbildning!

Jag håller med att en certifiering vore bra, men att knyta det till en specefik utbildning ær bara ett sætt hindra kunnigt folk från att starta egna "friluftsføretag".
Focusera på kunskap inte utbildning.

Certifiera är inte heller så enkelt

Det finns ett stort problem med alla certifieringar av kunskap: de bevisar bara att innehavaren kan uppföra sig när han vill. Naturligtvis är det en fördel ifall guiden-instruktören-operatören, eller vad vederbörande nu utbildat sig till, besitter de teoretiska kunskaperna. Men när det gäller att förhindra olyckor är det oftast omdömet som är viktigast, och hur certifierar man det?

Jämför med hur det går till i trafiken. De som har bäst teoretiska kunskaper om trafikregler och risker kombinerat adekvat praktisk förmåga att hantera hantera fordonet är unga män med nytt körkort. Och vilka är det som kör ihjäl sig?

Nu låter det kanske som att jag är helt emot certifiering, vilket inte är fallet. En dumdristig guide med kunskaper är naturligtvis bättre än en dumdristig guide utan. Enligt min uppfattning borde dock en titel som "guide" snarare vara kopplad till det ansvar man implicit åtar sig, än till själva certifieringen. Alltså: kallar man sig guide ska man också ha fullt ansvar för vad man tar sig för med sina kunder. Detta innebär bland annat att man måste ha en ansvarsförsäkring, vilken naturligtvis inte utfärdas till någon som inte är certifierad. En guidelicens måste också kunna förloras om man avviker från vedertagna säkerhets- och miljönormer.

Vad jag däremot inte vill ha, är något slags krav på att den som leder turer måste vara certifierad guide. I takt med amerikaniseringen tycks det ha spridit sig något slags föreställning om att alla olyckor som inträffar måste vara någons fel - det måste finnas någon att stämma, någon som i sin tur vill kunna försvara sig med "jag är certifierad, därför gjorde rätt och olyckan gick inte att undvika". Detta har till exempel redan gått alldeles för långt i England, där scoutrörelsen har stora problem med krav på certifiering - bokstavligt talat för att gå en sväng i skogen - för att slippa stämningar ifall något skulle inträffa.

Enligt min uppfattning inträffar det rena olyckor, och utgången beror helt på hur de inblandade handlar, inte på ifall de är certifierade eller inte. Det är handlandet som ska avgöra straffansvaret, men av en certifierad guide kan man förvänta sig att han handlar rätt, medan övriga bara måste låta bli att göra fel.

Alltså, så länge jag inte utger mig för att vara mer än jag är, vill jag kunna fungera som turledare och utan att behöva ta ansvar för sådant som inte faller under kriminell vårdslöshet. Jag skulle själv aldrig få för mig att leda en kommersiell tur, det är jag inte kompetent för, men det finns en gråzon. Säg att jag som scoutledare inte betalar min egen resa? Att mina polare står för maten mot att jag planerar turen? Ifall vi ska ha ett certifieringstvång, var går då gränsen?

(/nils)

Jag håller med om att Nils uttryckte det hela väldigt bra.

Hur vi sedan ska lösa hela problemet tål att funderas på. Men en sak är väl säkert, vi kan inte hade som det är idag!?!

/

Certifiering är ett bra förslag.

Det föreligger ett informationsproblem mellan den som bjuder ut guidetjänsten och därmed kallar sig "guide" och den som efterfrågar den. Om konsumenten inte på något sätt kan kontrollera kvaliteten på den tjänst han ämnar köpa slutar det med att för få guidetjänster konsumeras. Detta problem finns på många marknader, mest framträdande kanske i hälsosektorn. Certifiering är ett effektivt sätt att till stor del råda bot på detta problem.

När det gäller 'riktiga' bergturer är väl certificeringen relativ klar. UIAGM guider erkänns ömsesidigt och har fast uppställda kvalitetskrav på utbildning och examen. I ett flertal länder är dessutom titeln Bergsguide eller motvarande skyddad.

Det är däremot tveksamt om den utbildningen motsvarar behoven för svensk fjällturism där klättring och bergsbstigning är en förhållandevis liten sektor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 460
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg