Gubbcykel?

Finns det några man kan använda för lite längre turer?

Jag behöver en cykel där styret är högre upp så att ländryggen inte blir så ansträngd.

Varför är damcyklarnas styren alltid högre upp?

Klarar man sig med 7 växlar?

Senast ändrad:
Höjden

på styret beror på framgaffeln och styrstammen. Finns alla möjligheter att få ett högt styre om du vill beställa en egen cykel då framgafflar kan fås i "rålängd" för A-head styrlager.

Ställbar styrstam om du köper en fix och färdig cykel.

Hur många växlar är inte så intressant som skillnaden mellan växlarna och framför allt mellan lägst och högst.

Är det en speciell växel du är intresserad av?

Thure

Pedersencykel är lätt, ger upprätt ridposition och dämpar vägens ojämnheter väl, inte gratis men tillgänglig. Christianiacykler dk leverarar dem även i lätta rör.

Jag har tidigare kört MTB och hade 21 växlar deore lx som har fungerat väldigt bra.

Tanken nu är väl att i alla fall kunna köra lite sämre skogsvägar då jag mest kör grus.

Det är väl en "herrcykel" jag är ute efter.

Senast ändrad:
Klart du klarar dig med 7-växlar även om du ska cykla lite längre. Fast då får du automatiskt fotbroms på bakhjulet. Jag har utgått från att du syftade på ett nav med inbyggda växlar.

Själv kör jag med Shimano Nexus 8-växlade nav och slipper därmed fotbromsen. Det är givetvis en smaksak, men jag trivs bäst med handbroms och en extra växel.

Nackdelen kan vara att Nexus8 (& Alfine) sätts på lite sportigare cyklar vilket i sin tur innebär ett lägre styre. Fast precis som thureb skrev går det att åtgärda i efterhand.

Inte 7-växlar, men en retro gubbcykel med lastmöjlighet - Crescent Apple: http://www.crescent.se/index.php?id=205&singleUid=19

/Mikael

Skeppshult har en del cyklar med mer upprätt cykelposition. Kolla in deras hemsida så hittar du kanske nåt.

Skeppshult ARC Comfort skulle kunna vara något för dig, det är nog den som ger mest upprätt sittställning av herrcyklarna i deras sortiment.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg