För några dagar sedan tog jag en två dagars tur där målet var att vandra ett antal mil för att testa lite ny utrustning. Under hela första dagen regnade det, men det finns ju inget dåligt väder så jag drog på mig min nyinköpta GTX XCR 2 lagers skal jacka över understället och promenerade friskt på hela dagen. Jag svettas mycket när jag utför en fysisk aktivitet, därför valet att köpa en XCR. Nu var min uppfattning att jackan var genomsur efter en halv dags vandring och vågade inte använda jackan utanpå förstärkningsplaggen med risken för att mina torra kläder skulle bli fuktiga.
Frågorna lyder:
Är en GTX XCR helt vatten resistent om det regnar en hel dag?
Funkar inte GTX XCR membranet som andningsmaterial när man utför fysisk aktivitet och det är hög luftfuktighet eller att det regnar ute?
Ska man kunna använda en GTX XCR som både regnställ och vindskyddande skaljacka, finns det någon risk för att bli blöt om man använder jackan som regnställ och sedan vid vila som skalplagg?
Om det e jag som svettas för mycket så membranet blir fuktigt på insidan, finns det några tips på hur jag ska göra för att hålla mig torr under skaljackan?
Frågorna lyder:
Är en GTX XCR helt vatten resistent om det regnar en hel dag?
Funkar inte GTX XCR membranet som andningsmaterial när man utför fysisk aktivitet och det är hög luftfuktighet eller att det regnar ute?
Ska man kunna använda en GTX XCR som både regnställ och vindskyddande skaljacka, finns det någon risk för att bli blöt om man använder jackan som regnställ och sedan vid vila som skalplagg?
Om det e jag som svettas för mycket så membranet blir fuktigt på insidan, finns det några tips på hur jag ska göra för att hålla mig torr under skaljackan?