Gt?

Vet någon vad GT står för i Hillebergs beteckningar, t.ex. HB Keron 4 GT. Jag vet att det är en förlängd absidsektion, men jag är ute efter förkortningen.

Med vänlig hälsning /Joel

Jag tror att just den förkortningen redan innan hilleberg började använda den användes i bilbranschen och att den då stod för "lite större, lite lyxigare" och uttyddes Gran Tourismo
Men jag kan ha fel...

HB tälten är ju ett måste för att kunna vistas och överleva längre stunder i fjällen ovanför trädgränsen, i alla fall enligt vissa märkesbundna patrioter. Så vad är det som gör Hillebergs så speciella, jo dom tillverkar tält med "Generös Toa" Vi som inte har något HB med GT gör bara kortare turer, så vi hinner hem igen innan vi får tarmsprängning eller så får det bli en 2á bakom närmsta videbuske...

HB tälten är ju ett måste för att kunna vistas och överleva längre stunder i fjällen ovanför trädgränsen, i alla fall enligt vissa märkesbundna patrioter. Så vad är det som gör Hillebergs så speciella, jo dom tillverkar tält med "Generös Toa" Vi som inte har något HB med GT gör bara kortare turer, så vi hinner hem igen innan vi får tarmsprängning eller så får det bli en 2á bakom närmsta videbuske...

Hm, ingen har pratat om HB:s "förträfflighet" förrän nu. Det enda jag ville veta är vad förkortningen GT står för. Jag vill inte att denna tråd ska utvecklas till en för eller emot HB.

Jag har absolut inget emot HB, det är väl snarare med lite avund som man önskar att ens eget tält hade GT då det vimlar utav folk och sikten är flera mil:)

Det finns några förslag på förklaringar här.

...och enligt denna tråden skulle alltså svaret vara:

Hej,

För många år sedan, innan vi tillverkade tält av den typen (med förlängd absid), som standardprodukt i vårt program, gjorde vi en serie tält med förlängd absid till vår största återförsäljare i Tyskland. Eftersom det företaget heter Globetrotter fick tälten arbetsnamnet GT, som förkortning för Globetrotter. Sedan har namnet kommit att etableras, och tält med förlängd absid heter GT.

Hilleberg AB

Kenneth Drake

Jo, men ett par inlägg senare skriver en annan såhär:

Jag frågade hilleberg en gång i tiden. Tror det tog två-tre mail innan de hajade att det var bokstavsförkotningen jag ville veta vad den betydde inte vad det innebär i form av tältkonstruktion.

Kanske ville de undanhålla svaret eftersom det låter så töntigt. Grand Touring var svaret, som någon redan skrivit.

Frågade Hilleberg

Tyckte vi skulle ta kol på mytbildningarna kring GT och mejlade Hilleberg, svaret blev:

"I slutet av 80 talet gjorde vi de första tälten med större absid just för firma Globetrotter i Tyskland. Sedan dess har de fått heta GT helt enkelt."

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg