Jag funderar på att köpa en begagnad GT ZASKAR..någon med tips/erfarenhet av dessa hojar?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
GT ZASKAR
- Trådstartare freewheeler62
- Start datum
freewheeler62; sa:Jag funderar på att köpa en begagnad GT ZASKAR..någon med tips/erfarenhet av dessa hojar?
Jag hade en Zaskar 1992. De tidigaste hade suntour växlar. Det beror ju lite på hur gammal cykeln är samt hur skicket är på cykeln du tänkt köpa.
XT
Denna GT ZASKAR LE har XT-99 utrustning och Rockshox SID dämpare. Kostade tydligen en hel del för 5år sedan..den är i bra skick
Denna GT ZASKAR LE har XT-99 utrustning och Rockshox SID dämpare. Kostade tydligen en hel del för 5år sedan..den är i bra skick
Ang. Zaskar!
Modellen har funnits sedan början av 90-talet. Har aldrig varit någon lättviktare och har troligen därför ett bra rykte om sig att hålla. Var först med extra förstärkningar på undersidan av överröret där det fogas samman med styrröret. Teknik som GT lånat ifrån BMX-cyklarna.
Idag har man löst problemet med sprickbildningar i det området genom att göra över och underröret så stora att att man kan lägga en fog mellan dem. På detta sätt förflyttas stresspunkten bort ifrån infästningen i styrröret.
Vill dock passa på att varna lite.
För några månader sedan var det en grabb ifrån Göteborg som försökte sälja en Zaskar i Velo´s forum som han påstod var ifrån -01. Priset var lågt så jag bad honom skicka bilder. Av de väl valda, men ovanligt suddiga mobil fotona såg man att modell namnet satt på underröret vilket GT inte haft sedan början av produktionen! Denna tidiga modell hade fästen för U-broms bak(dålig bromsverkan), tyngre rör och vinklar anpasade för stel gaffel. Ramen var mao ca 10 år äldre än som uppgivits!
Önskar att jag kunde återge det därpå följande telefonsamtalet och hans bort förklaringar....
Så läs på så du vet vad du skall ha för storlek mm. och syna ramen noga! Gäller även gaffeln.
Modellen har funnits sedan början av 90-talet. Har aldrig varit någon lättviktare och har troligen därför ett bra rykte om sig att hålla. Var först med extra förstärkningar på undersidan av överröret där det fogas samman med styrröret. Teknik som GT lånat ifrån BMX-cyklarna.
Idag har man löst problemet med sprickbildningar i det området genom att göra över och underröret så stora att att man kan lägga en fog mellan dem. På detta sätt förflyttas stresspunkten bort ifrån infästningen i styrröret.
Vill dock passa på att varna lite.
För några månader sedan var det en grabb ifrån Göteborg som försökte sälja en Zaskar i Velo´s forum som han påstod var ifrån -01. Priset var lågt så jag bad honom skicka bilder. Av de väl valda, men ovanligt suddiga mobil fotona såg man att modell namnet satt på underröret vilket GT inte haft sedan början av produktionen! Denna tidiga modell hade fästen för U-broms bak(dålig bromsverkan), tyngre rör och vinklar anpasade för stel gaffel. Ramen var mao ca 10 år äldre än som uppgivits!
Önskar att jag kunde återge det därpå följande telefonsamtalet och hans bort förklaringar....
Så läs på så du vet vad du skall ha för storlek mm. och syna ramen noga! Gäller även gaffeln.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg