Grottområdet kring Giengeljaure

Jag tänker senare i sommar vandra från Blå Vägen upp till Nasafjäll. På vägen är det många områden som lockar. I synnerhet grottområdet kring Giengeljaure ska bli intressant att uppsöka. För att vara förberedd och inte stå där i sommar utan att kunna lokalisera grottorna tänkte jag be om lite hjälp här.

1. Pärlgrottan och Marmorgrottan.

Grundsten skriver: "Man följer bäcken väster om Rupsvaratje och når sammanflödet av två bäckar (bildar ett T på kartan). Där passerar man en gammal stig och finner ett intressant grottområde. Ur ett av hålen kommer en ganska stor underjordisk bäck. Från mynningen kan man se in ca 10 meter i den så kallade Rödinggrottan och i dess vattenhöljor under grottaket brukar små rödingar stp si stim. Ca 30 m norr därom ligger områdets centrala slukhål vilket är en stor grop där vattnet forsar ned under en 5 m hög kalkbrant. Ca ytterligare 250 m norrut kommer en annan bäck ut i dagen genom en öppning och strax innanför denna finns flera små klippsalar med rinnande vatten. Hålet kallas för Marmorgrottan."

Jag skulle vara tacksam för all ytterligare positionering av detta omfråde. Gärna inritat på en karta.

2. Gapsjukkes underjordiska lopp.

Grundsten skriver: "Gapsjukke kan kringså i väster eftersom denna bäck har ett långt underjordiskt lopp i sluttningen sydost om Giengeljaure (betyder 'djupsjön'). Bäcken kommer ut ur en stilig, 3-4 m hög och lika bred bergport vid fjällsidans fot. --- Högre upp i sluttningen nära den lilla sjön strax öster om Giengeljaure ligger bäckens stora slukhål. --- Längst ned på denna fjällsida finns ett intressant dött vattenfall ---."

Jag antar att Giengeljaure är den sjö som på den aktuella fjällkartan namnges Gienaljávrrie. Är detta korrekt? All ytterligare positionsbestämning av fenomenen i beskrivningen ovan - och andra sevärda platser i omgivningen - mottages tacksamt.

Jag är utöver detta tacksam för alla ytterligare tips kring området. Jag tänker antagligen gå sträckan Vilasund - Giengeljaure - Vindelkroken - Nasafjäll.

Gick i området förra sommaren. Om jag då hade haft med mig skriften "Grottområdet vid Övre Ältsvattnet" så hade jag givetvis sett mycket mer detaljer än vad jag gjorde.
På kartan är min färdväg inritad med grönt. Fjällkartan stämmer inte i alla detaljer eftersom jokkar är inritade även på torrlagda sträckor där vattnet rinner under marken.
Jag har markerat två sådana ställen med orange.
1. Marmorgrottan och Rödinggrottan och flera andra grottor döljer sig under "p" i Ruepsvaratje och mynnar alldeles norr om detta p
2. Speleologerna kallar den norra delen av Gapsjukke för Djuptjärnbäcken. Där är en fyrahundra meter lång underjordisk del som Grundsten beskriver.
Alldeles söder om östra sjön finns en naturlig stenbro.

Från Vilasund finns en stig inritad på kartan. När du kommer till sänkan och renstänslet sydost om Stor-Auron så försvinner stigen i vegetationen, men det är bara gå på genom björkskogen och sikta nära till höger om Aurofjällets sydostbrant. När du väl kommit dit så är det som att gå på en golfbana en mil framåt.

Ett litet sidotips markerat med en röd ring:
Några kilometer in på norska sidan finns ett litet paradis, ett "Edens lustgård". Djupt nere på dalbotten finns en stor öppen ris- och gräsklädd yta med två små tjärnar omgivna av vackra fjällbjörkar med nakna vita stammar som ger ett pastoralt intryck.

Bilagor

• gapsjukke01.jpg
    gapsjukke01.jpg
    82.1 KB · Visningar: 1,400
  • djupvasskardet.jpg
    djupvasskardet.jpg
    202 KB · Visningar: 1,212
Ett stort och uppriktigt tack för verkligen goda tips!

Missa inte att besöka "Marmorkanjon", där Gåhpsjuhkatje mynnar ut i Övre Ältsvattnet.

Nej då, marmorkanjonen tänker jag sannerligen inte missa! Den var nog då jag läste om den som jag först började drömma om detta område.

----------

Fantstiskt fint att få ta del av din karta och din erfarenheter, Hans! Jag ska se om jag kan införskaffa Grottområdet vid Övre Ältsvattnet genom mitt bibliotek. Jag har för övrigt även hittat bra uppgifter i den lilla skriften Karst och grottor i svenska fjällen.

Ett litet sidotips markerat med en röd ring:
Några kilometer in på norska sidan finns ett litet paradis, ett "Edens lustgård". Djupt nere på dalbotten finns en stor öppen ris- och gräsklädd yta med två små tjärnar omgivna av vackra fjällbjörkar med nakna vita stammar som ger ett pastoralt intryck.

Utmärkt! Jag planerar att ta en vilodag vid Giengeljaure och i lugn och ro utforska den närmsta omgivningen, så detta låter som ett fint utflyktsmål.

Det enklaste för dig är nog att mejla eller ringa Kalle Grönvik hos speleologerna, se rubriken Bokhandeln Nedåt, för att köpa boken, det är nog bara dom som har den.
Kul att du gillade mitt sidotips, den där platsen ramlade jag på utan att känna till den och blev helt hänförd.

Jag mejlade en beställning nu. Det verkar vara ett mycket matnyttigt litet häfte.

Sidotips och små personliga pärlor uppskattas alltid!

en allmän fråga?

om man är kinkig, är då de svenska "grottorna" i fjällvärden så mycket att hänga i julgranen?

en del grejer är ju mera för entusiaster som bara blir vilda av att se ett hål.

Jag är inte någon grottkrypare så jag borde kanske inte svara på detta, men man skall nog inte falla för frestelsen att "störst är alltid bäst". I den svenska fjällkedjan finns ofantligt mycket fint och spännande att se och uppleva trots att den bara är blaha blaha jämfört med Himalaya.
När det gäller grottor så är det nog spänningen att man inte vet vad som finns innanför den där lilla trånga ingången, det kan ju vara väldigt vackert.

Om man är kinkig, så är kanske inte de svenska fjällen - i jämförelse med till exempel Alperna - så mycket att hänga i julgranen. De är ju egentligen bara riktiga entusiaster som blir vilda av att se dessa små nednötta kullar.

Men jag är tack och lov inte kinkig. För mig kommer utforskandet av dessa "kullar" att kunna räcka en livstid. Och ett hål i marken kan väcka min fantasi då jag vet att där under döljer sig ett långt system av mörka grottor outtröttligt utformat av vattnets långsamma erosion under oöverskådliga tidsperioder.

jag kan tycka att det kan vara coolt även med små hålor bara det är riktiga hålor och det inte är så välbesökt, typ grottor som man kan bo i. underjordiska strömmar som kommer ur marken är tufft också

"Där passerar man en gammal stig och finner ett intressant grottområde. Ur ett av hålen kommer en ganska stor underjordisk bäck. Från mynningen kan man se in ca 10 meter i den så kallade Rödinggrottan och i dess vattenhöljor under grottaket brukar små rödingar stå i stim."

Ovanstående stycke ur Grundstens turbeskrivning får mig att tänke på en passage i Cormac McCarthys Vägen:

"En gång fanns det foreller i bergsbäckarna. Man kunde se dem stå i den bärnstensgula strömmen där de vita kanterna på deras fenor sakta fläktade i vattenflödet. De luktade mossa i handen. Blanka och muskulösa vred de sig. På ryggarna hade de slingrande mönster som var kartor över världen vid dess tillblivelse. Kartor och labyrinter över något som inte kunde återställas. Inte kunde rättas till. I de djupa klyftorna där de levde var allt äldre än människan och de pulserade av hemligheter."

Vår fjäll är fulla av sådana hemligheter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Glännman Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9
Tilert Tips på dagsturer eller kortare turer kring Boden Fjällvandring 5
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
nicko_ Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta Fjällvandring 8
danisko Rundtur kring Jotunheimen med barn? Fjällvandring 0
eyck Fjällvandring/paddling kring Rogen/Femundamarka Fjällvandring 2
Mange_S Topptur kring Pårte Fjällvandring 13
krimyr Vandring kring Åre Fjällvandring 1
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
andreasf Fundering kring längd på vandring (halvextrem) Fjällvandring 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg