Grövlesjön i idre

Hejsan. Jag och fru och min 9 åriga son skall fjällvandra i grövlesjön.
Är det någon som har något bra tips på någon tur som är max två mil.
Vi kommer att vilja tälta två till tre nätter. Och jag antar att man utgår från Grövlesjön fjällstation.

Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Det blir min frus första fjällvandring., så jag vill verkligen att det blir lyckat.

Tänk på att man även kan åka båt över sjön, då kan man på så viss komma lite längre sträcka på kort tid. Gör man det kanske det kan vara en variant att vandra via Grötvallsjön-Hävllingen-Fosksjöarna och sedan tillbaka. Gissar att den sträckan är c:a 2mil, lättvandrat hela vägen som jag minns det.

Grövelsjön är et bra ställe för en första vandring.
Som tidigare skribent nämner så kan man ta en båttur över sjön och starta sin vandring i norra änden.
Gå runt sjön funkar också, kanske lite över två mil dock.
Ett annat alternativ är att parkera på norska sidan, strax bortanför Valdalen, kolla kartan så ser du vart det är. Det finns en stor parkering på höger sida vägen sett från Grövelsjöhållet. Det ligger också nån sorts kåta där.
Där utgår leder som sedan för er i olika långa turer tillbaka om ni så vill.

Lycka till, hoppas på en fin tur som ger mersmak för förstagångsvandrare!!

//Per

2013 var jag och min sambo där och det var hennes första vandring. En start för er är att utgå ifrån fjällstationen och vandra till storvätteshogna. Det är dalarnas o sydsveriges högsta topp (tror jag) på ca 1200 meter. Det är ca 9 km ifrån stationen och väldigt lätt att ta sig upp på. Nedanför berget ligger en sjö jättefint med många fina tältplatser och möjlighet till bad. Så kanske en dagstur dit, bestiga berget om ni känner för det. (Mycket fin utsikt) Sedan ner och övernatta för att sedan fortsätta dagen efter på någon av de många lederna. Alternativt att bestiga toppen på morgonen.

Sen finns de som sagt många leder, kolla karta och grövelsjöns hemsida så har du inga problem att gå ett par dagar.

Finns flera tidigare trådar

med tips på sommarvandringar i Grövelsjön.

Det finns en bra sökfunktion på Utsidans forum se ovan.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg