Grövelsjövandring

Göran

Gäst
Planerar en solotur med tält v 38 i både svenska och norska Grövelsjöfjäll. Finns någon som har tips om bra turer? Tänkte vara ute fem-sju dagar.

Tja, nåt matnyttigt kanske jag kan vaska fram

Hejsan !
Ja, då är det ju ordentliga höstfärger. Nästan lite sent faktiskt. Kanske t.o.m Grövelsjöns fjällstation stänger söndag 26/9, jag tror iallafall det. Kolla i STF:s katalog.
Hursomhelst är det ju fint att gå från Sjöstugan vid Grövelsjöns strand och mot norska gränsen efter Linnes väg till Linnépasset och västerut sedan mot Elgåhognamassivet. En bestigning av högsta toppen (1459 m.ö.h) är trevlig och kan göras utifrån ett tältläger vid foten av massivets nordost-topp. Man kan tälta alldeles vid leden mot Svukuriset. Dvs vid trevägskorsningen mellan stigen som går söderut mot Valdalsbygget (?), norrut mot Svukuriset och österut därifrån man kom. Annars är det en trevlig kamvandring över Salsfjellets toppar på tillbaka vägen, med hyfsad kondition gör man detta med full packning. Terrängen är ju inte så brant. Man kan lätt börja kamvandringen vid Linnépasset.Det jag beskriver här gjorde jag på 2 dagar (jag besteg Elgåhogna på kvällen första dagen) men man bör nog ha lite mer tid på sig.
Hälsningar, Mats Frank, Umeå

Anonym från gamla forumet

Gäst
Lång tur

I våras gick jag Grövelsjön-Hävlingen-Rogen-Svukuriset-Grövelsjön. Det tar 5-7 dagar och terrängen är till stora delar mycket besvärlig (värre än de flesta nationalparker) med dagsturer på 1.5-2 mil. Första biten efter norska gränsen är extremt stenig. Har du tid över kan jag rekomendera att ta en tur längs Hävlingens strand längs med Töfsigdalens nationalpark (inte på nationalparkssidan, där är nästan oframkomligt), många fina fall och småsjöar (Här börjar österdalälven). Storvätteshogna har bra utsikt.
De finaste delarna av parken är trots allt de närmast Norge, så Linn'e stigen och området runt bör vara prio 1. Gröthogna är fashinerande, men jobbigt. Bara sten!

/God tur

PS. I södra änden av Femunden (Norge) hyr dom ut kajaker, om du vill variera din semester.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg