Gröngöling

Till våren har jag och min polare tänkt börja hajka.
Nu undrar jag om någon kan hjälpa oss med bra utrustning? (Vi har tänkt fjällvandra i en vecka)

Förslag på:

- Ryggsäckar (hur stor)
- Mat
- Spritkök
- Kläder
- Hur man packar (Jag har sett att det finns olika
packsystem)

Basics...

olaola; sa:
Till våren har jag och min polare tänkt börja hajka.
Nu undrar jag om någon kan hjälpa oss med bra utrustning? (Vi har tänkt fjällvandra i en vecka)

Förslag på:

- Ryggsäckar (hur stor)
- Mat
- Spritkök
- Kläder
- Hur man packar (Jag har sett att det finns olika
packsystem)

Tar ett kort svar så får vi se vad andra på sidan har att säga om det.

All styrs givetvis av VAR och HUR ni ska vandra men jag utgår från att ni behöver tält och sovsäckar mm.

Rygga, en vettig fjällryggsäck på en sådär 80 liter eller mer tycker jag är lagom för en så här lång tur. Har goda erfarenheter av Haglöfs Victor och Lundhags V12

Mat, för en vecka utan proviantering är frystorkat ett måste enligt min mening, både för hållbarhet och viktens skull. (+ lite godis mm)

Kök, Trangia är relativt billigt, bra kvalitet, och passar i det flesta fall. Går dessutom att komplettera med multifuelbrännare senare om man vill.

Kläder och packning är lite svårare, det är väldigt beroende på var i fjällen ni ska vandra men om ni letar lite är det många som har publicerat sina packlistor på nätet.
Sen har Haglöfs publicerat både exempel på packlista och en skiss på HUR man ska packa som jag tycker är en bra start.
http://www.haglofs.se/ och klicka dej fram till "råd och tips"

Lycka till
/M

Vildmarksboken

Tjena!
Jag rekomenderar Vildmarksboken av Lars Monsen (ICA-förlag). Där finns det mesta av information för nybörjare. Dessutom är boken skriven på ett uppmuntrande sätt som avdramatiserar vandring som ett "farligt" äventyr.
Hoppas att era turer blir givande.
/Triac

Annorlunda attityd

Om ni inte spänner bågen för högt så upptäcker ni kanske att ryggsäcken inte måste väga 30 kg och att vandringen blir lättare ju bekvämare ni gör det. Jag rekommenderar att ni läser Ray Jardines bok, Beyond backpacking, så att ni inte behöver skaffa er två eller fler utrustningar.
Ett par träningsturer innan i hemmaterrängen gör att allt blir lättare. Stugtur är ett bra alternativ och hemmasytt brukar bli vida billigare än nytt. Begagnat är även det brukbart och gör mindre hål i plånboken.

Go tur

Johan K

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg