Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Den franske författaren Georges Perec skrev ju romanen "La disparition" helt utan bokstaven "e", alltså en form av lipogram. Kanske är det av samma skäl man här undviker bokstaven "å"?
Sen förstår jag inte poängen med att göra en tur längs den skandinaviska fjällkedjan enligt speciella regler. Visst, det är längre än en vanlig lång fjälltur, men inte så fruktansvärt mycket längre. I Norge är det med jämna mellanrum folk som går "Norge på langs" utan några speciella krusiduller.
Sen förstår jag inte poängen med att göra en tur längs den skandinaviska fjällkedjan enligt speciella regler. Visst, det är längre än en vanlig lång fjälltur, men inte så fruktansvärt mycket längre. I Norge är det med jämna mellanrum folk som går "Norge på langs" utan några speciella krusiduller.
Ja, så kan man ju resonera kring vasaloppet också. Eller kanske Havspaddlarenas Blå band ligger närmare till hands, som ju antagligen är förebilden. Det är ju stort att gå så långt så en liten utmärkelse är väl på sin plats?
Men om maninte gilla konceptet är det ju bara att låta bli att anmäla sig. Det skulle nog jag göra, för det lockar mig inte att låta sig begränsas av onödiga regler på semestern.
Det står att man inte får ta hjälp av motoriserade hjälpmedel.
På vissa ställen är ju båtskjuts det enda sättet att ta sig över vissa vattendrag, innebär det då att man antingen måste gå runt eller hitta en egen roddbåt och ro över?
Det står även att man inte får ta emot support i form av utkörda depåer men att det går bra om depåerna är utskickade i förväg och hämtas av fjällfararen själv.
Vad är skillnaden? Om familjen vill möta upp någonstans längs färdvägen så får dom alltså inte ha matpåsar med sig men däremot går det bra om jag skickat dom i förväg med bussgods. Har jag förstått detta rätt, tro?
Jag kanske skulle ha frågat dom som gjort hemsidan men det kan vara kul att se hur ni tolkar det hela först.
Jag har planerat att vandra Gröna Bandet inom 2-3 år och tänkte göra en "bekväm" variant.
Planen är att bo på hotell och i stugor där möjlighet ges, av mina planerade 65 nätter kommer 25 nätter sovas i säng.
Funderingen jag har är om detta är tillåtet enligt deras regler? Jag kommer hålla mig väster om alla de ställen dom kräver. Texten på hemsidan är lite luddig kan jag tycka, "boende i tält och/eller stuga är tillåtet. I depåerna är det fritt att nyttja vilken svit som helst".
Dom har en ganska omfattande lista på depåer men några av de ställen jag tänkt bo på finns inte med i listan.