grön ring i displayen

Jag har nu kört med min quest2 ett tag. Vid en resa från Skövde till Örebro,så upplevde jag gps:n som heltokig!! Man körde bil i Vättern, och en sak till jag undrar över, var att hela tiden följde en grön cirkel med i displayen. Vad har den för innebörd?? Felet med navigationen tror jag var att jag hade avaktiverat alla kartor utom fritidskartan pro över Norrland. Kan det vara det att ringen visar att den inte navigerar rätt eller nåt liknande?? Fortfarande vetgirig nybörjare.

graylingfisher
 
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar. Därför blir den alltid större om du visar baskartan än om du tittar på en detaljerade karta, eftersom baskartan är mer grovhuggen.

Om enheten har låst visningen på närmsta väg försvinner ringen.

I ditt speciella fall hade nog något annat blivit tokigt också.

Anders
 
apersson850; sa:
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar. Därför blir den alltid större om du visar baskartan än om du tittar på en detaljerade karta, eftersom baskartan är mer grovhuggen.

Om enheten har låst visningen på närmsta väg försvinner ringen.

I ditt speciella fall hade nog något annat blivit tokigt också.

Anders

Ja, jag förmodar att den försökte orientera sig efter fritidskartan, men den räcker ju bara ner till västerbotten. Eller??
 
Då blev det nog baskartan som gällde, och den ger en ganska stor ring. Lås på väg fungerar inte med baskartan.

Anders
 
apersson850; sa:
Ringen är noggrannhetscirkeln. Den visar var du befinner dig, relativt den karta du tittar på. Det är alltså en kombination av onoggrannheten i position och hur noggrann kartan är, som ringen representerar.

Anders

Det förklarar varför noggrannhetscirkeln är mkt större är "GPS Accuracy"-talet. Jag trodde att det var en bugg i användargränssnittet.

--David
 
Lås på väg

Lås på väg funkar även då man flyger. Det ger en del ”lustiga” effekter. Men man ser hur bra ”lås på väg algoritmen” är.


Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HeyZeus Grön karta i PocketPc Navigering 19
Fenris Grön Kartan på CD Navigering 2
morre BLÅKARTAN SAMT GRÖN KARTA SÖKES Navigering 2
salis Skydda displayen mot repor Navigering 7
knotan Skydda displayen Navigering 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg