Grön karta i PocketPc

Har en Navman PIN 570 som jag vill kunna använda gröna kartan(eller motsvarande) i. Målet är att kunna Geocacha med den. Vilka program behöver jag?
 
Man kan lägga till och redigera waypoints även i senaste versionen av Fugawi för PocketPC. Karthanteringen är enklare med Fugawi men i övrigt vinner OziCE på alla punkter.
 
Sedan har vi ju RIK-problematiken som har flitigt diskuterats på detta forum. Lantmäteriets terrängkarta (f.d. den gröna kartan) levereras som rik-filer. Detta är ett format som läses endast av:
1) Lantmäteriets Kartex (PC) och Pocket Kartex (PDA)
2) Fugawi (PC) och Fugawi for PocketPC (PDA) – mot tillägg
3) Oziexplorer (PC) – mot tillägg

OziExplorerCE (PDA) läser alltså inte rik-filer. Man kan dock kopiera max 10 MB-bitar (ca 15 x 15 km) från en rik-karta i Kartex och spara dem som tif-filer (som givetvis kan öppnas av alla ovanstående program). Lite trixigt.
 
Kepler; sa:
Sedan har vi ju RIK-problematiken som har flitigt diskuterats på detta forum. Lantmäteriets terrängkarta (f.d. den gröna kartan) levereras som rik-filer. Detta är ett format som läses endast av:
1) Lantmäteriets Kartex (PC) och Pocket Kartex (PDA)
2) Fugawi (PC) och Fugawi for PocketPC (PDA) – mot tillägg
3) Oziexplorer (PC) – mot tillägg

OziExplorerCE (PDA) läser alltså inte rik-filer. Man kan dock kopiera max 10 MB-bitar (ca 15 x 15 km) från en rik-karta i Kartex och spara dem som tif-filer (som givetvis kan öppnas av alla ovanstående program). Lite trixigt.
Några förtydliganden:
Man kan endast klippa bitar i TIF format med Kartex version 3. Inte med senare versioner.
Kartex och Pocket Kartex kan endast läsa RIK filer, inte TIF.
 
olhe; sa:
Man kan endast klippa bitar i TIF format med Kartex version 3. Inte med senare versioner.
Kartex och Pocket Kartex kan endast läsa RIK filer, inte TIF.
...och om jag inte tar alldeles miste så fungerar Kartex 3 tyvärr endast med tidigare versioner av RIK-formatet (upp till v. 2).

/torbjörn
 
...och om jag inte tar alldeles miste så fungerar Kartex 3 tyvärr endast med tidigare versioner av RIK-formatet (upp till v. 2).

Av döma av Lantmäteriets hemsida innebär detta att det finns tekniska möjligheter att kopiera småbitar från rik-filer utgivna före 2002. Detta år introducerades nämligen det nya rik-formatet i samband med lanseringen av Kartex 4.
 
Favorithatobjektet igång igen

Till skillnad mot övriga aktörer strävar man tydligen mot att minska kundnyttan.

Per
 
Re: Favorithatobjektet igång igen

Brune; sa:
Till skillnad mot övriga aktörer strävar man tydligen mot att minska kundnyttan.

Per
Det är möjligen otaktiskt av mig att ge mig in i en diskussion om nuvarande begränsning i Kartex, men jag vill ändå ge en förklaring varför den infördes.

Alltså:
Kartor i RIK-format på CD har sedan de blev tillgängliga haft en prissättning som (tro det eller ej) varit väsentligt lägre än de priser som gällt för Lantmäteriets "proffskunder" som önskar rasterdata i andra format.

I och med att RIK-kartor blev tillgängliga tillsammans med möjligheten att kopiera delar av innehållet till annat format, började även företagskunder att skaffa rasterdata på det viset.

Kopieringsfunktionen skalades därför ned i senare versioner av Kartex till att endast tillåta export till RIK.

Det grundläggande problemet är ju förstås Lantmäteriets prissättning av kartdata, men med gällande modell för finansiering av produktion av geografisk information så är svängrummet ganska begränsat för närvarande.

Så länge produktion och förvaltning av geografisk information delvis ska finansieras med intäkter från försäljning, kommer Lantmäteriet att ta betalt.

Den som orkar kan ju läsa mer i den artikel jag skrev för något år sedan:

http://www.utsidan.se/ddb/lashorna/visa/936.htm

/torbjörn

P.S. Jag ogillar att bli kallad hatobjekt. D.S
 
Inget tillägg för rik filer i Fugawi

Ett litet förtydligande angående Ulf inlägg om vilka program som hanterar rik filer.

I programvarorna Fugawi Global Navigator och Fugawi Marine ENC ingår även programvaran för PDA. Det kostar altså inget extra när du har dessa program. Du kan med den medföljande programvaran använda rikfilerna i Palm handdator liksom Pocket PC handdatorer med operativsystem Windows Pocket PC 2003 second edition eller tidigare version samt även i Windows Mobile 5.0.

Jag kan också informera att Solteknik HB numera är licensierad pertner med lantmäteriverket och tillhandahåller terrängkartan i BSB format. Det är ännu så länge bara delar av Sverige som finns färdiga men flera områden är på gång.


Mvh
Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
morre BLÅKARTAN SAMT GRÖN KARTA SÖKES Navigering 2
graylingfisher grön ring i displayen Navigering 6
Fenris Grön Kartan på CD Navigering 2
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
joask202 Vilket rasterformat till smartphone? Navigering 8
wistrom Digital karta blekingeleden Navigering 3
Karpaterna.se GPS-karta över fjällen Navigering 21
Glännman Vilken karta för Härjehågna Navigering 2
tango Vilken tyvek-karta över Blekinge? Navigering 1
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
olaham Slumpmässig vridning av karta Navigering 16
Lars_P Vilket underlag till karta i GPS? Navigering 4
Cypern50 Cypern Karta Garmin Navigering 2
majjen Hur överföra koordinater till karta? Navigering 30
avslutatmedlemskap130327 Aktivering av karta Bootcamp Navigering 1
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg