Grilliput - Erfarneheter?

Nej jag har ingen erfarenhet av just den. Men som värmekälla i tältet kan jag rekommenderat ex HANDÖL 23T täljstenskamin - väger endast 250 kg.

Vem bär?

På kalfjället behöver du både grillkol och grillmojen.
I lågläntare terräng finns både ved och pinnar. Under elden sten är det gott om i fjällen.
Men åter grejen är tung i sig, vem bär?
//J

Strunta i berghällen, än värre är väl STENRINGEN!

(Hmm, något i mig surrar f.ö. alltid misstänkt när en ny användare öppnar sin karriär på utsidan med att länka till en specifik produkt hos en specifik återförsäljare... men det är kanske bara jag)

Ett alternativ, om man gillar grillgaller, är att ta med sig 4-5 metalltrådar/pinnar av lagom längd som man lägger över 2 större vedträn som placeras på var sin sida om elden. Krök ena änden i rät vinkel så undviker man att de rullar.
Då spar man ca: 500g och 340:-

OT:

Kanske för att sten som regel är att betrakta som eldfast?

Om man eldar på marken utan stenar så kan det ju både vara för torrt och för blött.

Självklart kan det sedan finnas skäl att inte elda på stenar, men ovan nämnda argument kan vara anledningen till varför folk eldar på sten.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg