Den första repbromsen jag köpte när jag började klättra 97 var en gammal hederlig stitchbroms.
Efter att ha lagt klättringen i malpåse några år så har jag börjat igen den här sommaren.
Jag har märkt att GriGri:n har börjat användas mer och mer utomhus. Även vid tradklättring.
Jag kommer ihåg att när dom mekaniska bromsarna kom så snackades det om att man bara skulle använda dom på borrbult eller inomhus. Bromsen låser direkt som ett bilbälte och ger därmed större belastning på säkringarna.
Vad anser klätterSverige om GriGri:n idag?
Finns det belägg för att det finns en högre riskfaktor när man använder mekanisk broms vid tradklättring?
Rippas det mer säkringar vid användning av GriGri än med en vanlig ATC?
Efter att ha lagt klättringen i malpåse några år så har jag börjat igen den här sommaren.
Jag har märkt att GriGri:n har börjat användas mer och mer utomhus. Även vid tradklättring.
Jag kommer ihåg att när dom mekaniska bromsarna kom så snackades det om att man bara skulle använda dom på borrbult eller inomhus. Bromsen låser direkt som ett bilbälte och ger därmed större belastning på säkringarna.
Vad anser klätterSverige om GriGri:n idag?
Finns det belägg för att det finns en högre riskfaktor när man använder mekanisk broms vid tradklättring?
Rippas det mer säkringar vid användning av GriGri än med en vanlig ATC?