Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det finns hjul som fungerar någorlunda t ex de i rubriken. Vad som blir halt är ofta smuts eller fin sand ovanpå asfalten som lossnar i vätan och det blir snorhalt. Det är oftast bättre grepp när det regnat ett tag och spolat undan. Bäst grepp är det ute där bilarnas hjul rullat och blåst undan partiklarna.
Blöta löv är hopplöst halt. Lövfällning är inte bra men hösten är ju ändå skridskoåkarens vår snart ligger åkbar skridskois hoppas
Hårda hjul är halare men det finns hårda hjul med mjukare slitbana såsom HyPerformance + Grip som är relativt OK på regnigt underlag i varje fall om det inte är helt nylagd asfalt eller målade markeringar utan antihalksand inblandad.
Håller inte med om att Kopp hjul skulle vara bra i halka som framhölls på den danska sidan.
Vid våt/fuktig vägbana brukar jag blanda hårdheten på hjulen. Mjuka längst fram och bak och tre hårda mellan dessa. Tycker det ger en bra mix som gör man har kvar hyfsat fäste samtidigt som rullmotståndet inte blir så högt. Om du enbart vill ha en viss hårdhet/märke så rekommenderar jag Kopp 82A som jag tycker är bra hjul (slits dock ner ganska snabbt).