Grejer, prylar, saker för fjällturen?

Jag har aldrig turskidat i fjällen tidigare och letar nu info efter vad man behöver för grejer. Vi skall skida mellan STF stationer i Jämtland. Jag hittade följande sida med en packlista:
http://www.svenskaturistforeningen....ion/Se--Gora/Paklista-for-stations---stugtur/
Nu undrar jag behöver man alla dessa pinaler? Brukar ni ha med er vindsäck och spade, tex? Jag antar att spaden är till för att göra en bivack, eller har den andra funktioner (jag hoppas verkligen att laviner inte kommer att vara ett problem)?

Finns det kompletterande grejer man behöver?

Tacksam för svar!

STF är nog sammantaget Sveriges största expertorganisation beträffande friluftsliv, så om de skriver att något behövs så ska du nog lita på det (och gärna försöka ta reda på varför så att du får lite djupare kunskap inför din fjälltur)

Men okej, här kommer ett svar ändå:
Svar JA! Spade och vindsäck ska du absolut ha med dig. Och precis som du skriver är spaden först och främst till för att gräva bivack - du vet aldrig när snöstormen kommer rasande över dig och då står du dig slätt utan spade. Sen är det rätt skönt att snabbt kunna gräva en sittgrop i lä i solen vid lunchpausen också.
Och laviner går det lite då och då och då är varje sekund viktig, så spade är något som alla bör ha i säcken (lite beroende på var man ska gå)

Håller med föregående inlägg beträffande spade och vindsäck, de är viktig säkerhetsutrustning! Det är också väldigt viktigt att veta hur utrustningen ska användas!
Följer du markerade leder mellan STF-stugorna så är lavinriskerna minimala.

God tur!

avslutad210712

Gäst
Spade och vindsäck anser jag komma högre upp på min lista än vad skidorna gör.

Listan är bra

men jag tycker inte att alla i en grupp behöver vindsäck och spade. Sovsäck tycker jag man kan diskutera. Jag tycker att termobyxor/vindbyxor och dunjacka räcker.

Thure

mm, listan ser bra ut, med dom kommentarer som står där.
Tycker nog "alla i gruppen" ska rymmas i någon vindsäck i alla fall, det betyder ju inte att man behöver varsin.
Sen är ju vindsäcken bra att ha även när det inte är riktigt skitväder, tex som vindskydd vid lunch eller att segla med när det är skare och blåser. =) Har haft två spadar på tre pers någon gång...

komplettering, hade tagit med mig en tunnare mössa (buff) också, att ha när det är bra väder och den tjocka är för varm.

Senast ändrad:
Till bruket har väl både spade som vindsäck brukats till 99% för rastplatsförbättringar, det betyder inte att vid det fåtal gånger de behövts hade man klarat sig utan dem. Precis som Thure tror jag de här grejorna i rätt storlek och utförande (Vi har läst och sett att vissa plastspadar som inte håller måttet...) bör medföras av sällskapet. Förstärkningsplagg däremot av envar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg