Grandes Jorasses North face

Hej!
Jag undrar om det är någon därute som har klättrat "The Shroud" på Grandes jorasses nordsida? Skall till Chamonix i April och är sugen på den. Stämmer tex graderingen TD+? Finns det nån som har tips, utöver det som står i guideböckerna, skulle det tas emot tacksamt.
Ha det/Krille

Har varit på väg 2 gånger men avbrutit båda gångerna pga dåligt väder. Min uppfattning är att graderingen stämmer ganska bra, dvs inte så tekniskt svårt (<85 grader) men ruskigt seriöst.

Det finns två vägar, den vänstra och den högra coloiren, varav den ena är att föredra, kommer ej ihåg vilken. När vi tänkte klättra den (april/maj förra året) var det svartis på hela övre fältet vilket inte är så kul... Valerij Babanov som har mycket erfarenhet av GJ rekommenderar juni/juli i stället, dock ej förra säsongen...

Dessutom kan det vara värt att överväga att fira av längs Hirondelles-areten i stället för att fortsätta till toppen och över på italienska sidan. Mycket klurig navigering över ett klart riskabelt glaciärområde om man väljer det senare alternativet.

Kolla med OHM om förhållandena på väggen, vandringen (eller med rando) från Mer de Glacetåget till Leschauxhyttan tar ca 3 timmar om jag minns rätt. Räkna med åtminstone ytterligare 2 timmar till insteget.

/M

G. Jorasses

Tack för svaret!
Vi kommer troligtvis inte att klättra leden denna gång. Man måste inse sina begränsningar, men nästa år så.....
Istället har vi bestämt oss för Swiss route på Les Courtes som resans huvudattraktion. Jag såg att du hade klättrat den Magnus, har du tid får du gärna skriva några rader om turen. Finns det någon mer som gjort den får ni också gärna ge lite tips.

När jag ändå är igång kan jag passa på att fråga om det är någon som klättrat Couturier Couloir på A. Verte. Kan ni rekommendera någon annan led på Verten? (förutom Whymper Couloir).
Ha det / Krille

Les Courtes - Swiss Route

Jo, jag har klättrat den två gånger, en gång på vintern (mars) och en gång i maj.
Mycket fin led som ofta bjuder på bra isförhållanden. Ett par fina replängder går upp till max 80 grader men i stort så är det lättare terräng á la typ 50 grader. För nervägen använder man lämpligen NE-couloiren, nedåtklättra eller fira.

Vad gäller själva leden så förutsätter den i princip att man går det mesta med löpande säkring. När jag och Will gjorde den pitchade vi totalt endast 3 replängder - dessutom på endast ett 60 m halvrep. Ta med skruvar såklart och några kilar/pitonger och slingor. På nederdelen av leden går det knappt att placera några klippsäkringar alls.
Två insteg finns och likaså två utsteg.
Jag har en hel del mer tips, info & bilder om ni vill ha.

Det är en kanonfin led men underskatta inte les Courtes (det gjorde jag andra gången...)!

/Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut090330 Le Rateau North Face 3809 m Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg