Gran Paradiso i april?

Sitter just nu och planerar påsken lite smått, och funderar bl.a. på Gran Paradiso. Av vad jag förstår så öppnar hyttorna i april, men är det möjligt att ta sig till toppen per fots, eller funkar det bara med skidor? Jag förstår att t.ex. snömängd givetvis varierar från år till år, men finns det någon som kanske har bestigit berget i april, eller på annat sätt har koll på hur säsongen brukar se ut.

Mvh /Joel

Jag har haft möjligheten att bestiga berget kring påsk några gånger och det är då det ofast är högsäsong för flerdagarsturer på skidor i området och det är anledningen till att de flesta hyttorna är öppna.

För 3-4 fyra år sedan så gjorde vi en sådan tur och då var det inga problem att skida upp och ned upp till toppen, om man jämför med denna vintern då vi blev tvunga att lämna skidorna i knutpunkten av båda normalvägarna upp. Går ju egentligen inte att förutsäga någonting?!

Tidpunkten kring påsk är sk ''skidsäsong'' men inget hindrar dig från att gå upp utan om det är förhållanden för det? Med snöskor så sitter du ganska så säkert, men missar det roliga med nedfärden som skidor erbjuder?

/Christian

Tack för ett utförligt svar! Jag får väl ringa ned i förväg och kolla hur förhållanderna ser ut närmare påsken.

Mvh /Joel

var i chamonix i sluttet av april før att bestiga mont blanc. som førberedelse och en annorlunda akklimatiseringstur drog vi in till gran paradiso med guiden. gick från parkeringen(det hade kommit ca 20cm nysnø dagen føre så vi gick med skidor från steg ett) upp till hytta som ser ut som att den kommer från månen(kommer inte ihåg vad den hete)

dag två gikk vi från hytta och upp til kammen med skidor før att så dra på stegjærn och rep.
føljde kammen opp till toppen. fantastisk utsikt.

dærefter skida vi ned til hytta, snøn var fruktansværd! mildt om dagen och kallt om natten gav tjock skare och djupa spår från andra dagen førre.

nede på hytta åt vi matpacke och sen skida vi ned til bilen på parkeringen. nær vi hade en 200 højdmeter kvar fick vi ta av oss skidorna och gå ned pga att før mycket snø hade smæltet. men den snøn vi hade var kanon.

det blev inget med mont blanc pga væder och snø men vi hade en kanon veck i alperna med mycket offpist, gran paradiso och vi gikk från arolla upp til en stuga før att sedan gå upp mot matterhorn och ned till zermatt(sista delen av haute route som vi inte fick tatt før 4 år sedan pga lavinfara)

robert

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg