Gramjakt

Hejsan
Jag undrar om man kan få lite olika tips på hur man kan jaga gram i utan att enbart köpa lättviktsprylar.

Jag skulle vilja att någon med lite erfarenhet inom området kan tipsa om saker man kan göra för att minska vikten genom att överväga om någonting som man brukar ha med sig verkligen lönar sig i förhållande till vikten...hängde ni med ?

Alltså om vanliga saker är värt vikten i säcken ?

Tack på förhand
Oscar

Minimera packningen

Hej Oscar!

En enkel metod som man kan använda är att använda en noggrann utrustningslista med en viktkolumn. Redan där kan du titta på individuell utrustnings vikt och fundera på om den är värd sin vikt i ryggsäcken och/eller om den går att byta ut mot ett lättare alternativ.

Den viktigaste biten sker dock efter turen. Då bör man gå igenom packlistan och markera de saker som aldrig kom till användning. Fundera sedan på om dessa saker skulle kunna lämnas hemma till nästa gång.

Viss utrustning ska man naturligtvis aldrig lämna hemma, även om den inte har kommit till användning - säkerhetsutrustningen.

Jag tar alltid med packlistan på turen. På baksidan klottrar jag ner alla tankar och idéer om utrustningen osv. som jag får under turen.

Under hemresan brukar jag sammanställa alla synpunkter och fundera igenom utrustningslistan medan jag har äventyret i färskt minne...

Lycka till!

/JOHAN

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg