Grävlingar gillar inte Igelkottar?

Det har hållt till en Igelkott runt mitt hus en längre tid nu, men härom kvällen satte det stopp.
Låg i sängen och hörde hur det skrek utanför fönstret, gick upp o kikade, då fick jag syn på en Grävling som hade gett sig på Igelkotten. Igelkotten kämpade tappert för sitt liv en stund men snart tystnade den.
Nästa morgon gick jag ut och tittade i trädgården. Taggar lite här och var i gräset och Igelkotten låg ihopkurad en bit bort. Vände på den och trodde den skulle vara halvt uppäten, men icke. Grävlingen hade tydligen bara dödat den, knuffat runt den och sen lämnat den.
Varför åt inte Grävlingen Igelkotten? (det den skulle kunna komma åt)

För övrigt var det en fantastisk upplevelse. Aldrig sett något liknande i verkligheten.
 
Intraguild Predation

Ska försöka ge ett ganska kortfattat svar. :)

Det du såg kallas för intraguild predation (IGP), och innebär att två predatorer som nyttjar samma resurs även prederar på varandra. Hur, när, var och varför skiljer sig åt mellan olika system. I en del system är IGP något som bara drabbar de yngre individerna (eftersom de råkar vara lagom stora just då) och i andra system är det något som finns hela tiden. IGP är en extrem variant av konkurrens, och kannibalism kan man då kalla en extrem variant av IGP (om man väljer att se det på det sättet - det finns såklart fler vinklingar).

Skillnaden mellan att råka ha ihjäl varandra när man konkurrerar och IGP kan kännas lite vag ibland, särskilt eftersom IGP inte alltid innebär att "bytet" äts upp.

Mellan grävling och igelkottar har man sett att grävlingarna kan reglera igelkottspopulationerna genom IGP.

Vill du läsa mer om just igelkott vs grävling så finns det en artikel på nätet (om du kommer in i JSTORE eller liknande): Doncaster, Patrick C., Testing the Role of Intraguild Predation in Regulating Hedgehog Populations, Proceedings: Biological Sciences, Vol. 249, No. 1324 (Jul.22 1992), 113-117

Hoppas det var svar på din fundering.
//J.
 
Det är ju inte alldeles ovanligt heller att vargar biter ihjäl rävar utan att äta upp dem. Samma sak med varg och hund. Också IGP antar jag.
//Anders
[Ändrat av graylingman 2006-08-26 kl 10:51]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karolina P Vilken fågel gillar våra lyktstolpar? Vilda djur 3

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg