Gradändringar i Stockholnsföraren?

Jag har märkt att en del grader har ändrats i samband med tryckningen av Stockholmsföraren. Är det författarna som tagit sig friheten att ändra graderna eller rör det sig om feltryck?
Ett exempel är leden Draken i Gåseborg. Den har altid haft graden 6a, men nu står det 5b. Det är ju en ganska saftig ändring... Att peta ned en 6a till 5c+ eller 5c väcker ingen störra reaktion hos mig men 5b? Nu var det ett tag sedan jag klättrade den men 5b känns lite väl fel.

Äntligen en debatt om graderna i nya föraren!

Jag har funderat mycket fram och tillbaka på vissa ändringar. (huruvida detta är ett tecken på för mycket fritid eller för mycket klättertid kan vi lämna där hän...) Just Draken tycker jag är en märklig ändring. Även För forna klätterfantaster som ändrats från 5c till 5a är en noterbar ändring. På Ekoberget har också Lara med handklovarna fått en snällare grad.

En teori jag har är att många av de hårda femmorna och lätta sexorna känns lättare ju bättre man blir på att klättra. Dessutom brukar en led upplevas som lättare ju fler gånger den repeteras. En 7c-klättrare som repeterat För forna klätterfantaster 20 ggr kan säker uppleva 5c som soft. Men min flickvän som klättrar 6a kom inte ens upp på den, trots repstöd, tips och häng.

När jag bultat projekt upplever jag det som väldigt svårt att sätta grader. Det kan skilja flera snäpp - åt det enklare - om man jämför borststadiet med stadiet då leden är bultad, borstad och repeterad.

Om man som förstebestigare kan hitta tid för det, kan det nog vara en bra idé att höra sig för med klättrare som ligger på just den graden när man har gjort nyturer.

Hmm, "För forna klätterfantaster" skiljer ju väldigt mycket beroende på om man klättrar on sight eller inte. Så nog kan den kännas som 5c för en onsightande femmaklättrare samtidigt som den med rätt beta eller med överkapacitet nog att leta efter nyckelgreppet i lugn och ro känns klart lättare.

"Lara med handklovarna" har fått en ytterligare bult sedan förra föraren och således blivit en riktig sporttur istället för halvtaskig mix. Nog kan det vara befogat med en gradändring i samband med det.

"Lara med handklovarna" har fått en ytterligare bult sedan förra föraren och således blivit en riktig sporttur istället för halvtaskig mix. Nog kan det vara befogat med en gradändring i samband med det.
Nej då... säkringsmöjligheterna ska aldrig påverka graden. Att det har tillkommit en bult gör inte sekvensen lättare ett dugg. I så fall ser jag fram emot att se denna typ av gradering: "5c för de flesta, 5b om du hittar kilplaceringen, 5a om du har bra psyke och skippar kilen." Det skulle betyda att jag kan öka en 6c till 6c+ om jag skippar en bult, kanske t o m 7a om det är vid kruxet...
Det håller inte... En led kan vara bättre eller sämre säkrad, men den blir inte lättare eller svårare för det. Det är ju ditt eget psyke som gör det lätt eller svårt då.

Men ursprungsfrågan kvarstår... Är det författarna till föraren som tagit sig friheter? Jag har inte sett någon allmän förfrågan om gradändringar angående dessa leder.

Nej då... säkringsmöjligheterna ska aldrig påverka graden. Att det har tillkommit en bult gör inte sekvensen lättare ett dugg. I så fall ser jag fram emot att se denna typ av gradering: "5c för de flesta, 5b om du hittar kilplaceringen, 5a om du har bra psyke och skippar kilen." Det skulle betyda att jag kan öka en 6c till 6c+ om jag skippar en bult, kanske t o m 7a om det är vid kruxet...
Det håller inte... En led kan vara bättre eller sämre säkrad, men den blir inte lättare eller svårare för det. Det är ju ditt eget psyke som gör det lätt eller svårt då.

Jo i princip har du ju rätt. Det är inte engelsk gradering det här. Fast varför skulle det hindra mig från att tjafsa emot lite? ;)

Nu har jag inte klättrat Lara sedan bulten tillkom, men visst kan det ha påverkat svårigheten, förutsett att man tidigare klättrade den som en mixled och inte som "sport med runout". Bulten lär ju inte sitta på samma plats som ett killäge så det är fullt tänkbart att den gamla graden inkluderade en bökig manöver för att komma åt ett killäge. (Inte för att jag minns att det är så just på Lara, men ändå)

Appropå frågan som kvarstår: jag tror att Jelinek och Widerberg har god kontakt med förstabestigarna av dessa leder (draken kanske till och med är Widerberg själv...) och med hjälp av dessa och deras klättervänner sänkt och höjt grader. Men om detta kan vi ju bara spekulera.

Grader är ju sedan ett dilemma i sig. De är ju - hur man än vrider och vänder på det - ganska subjektivt och upplevs olika med våra olika fysiska och psykiska förutsättningar. Man får se dem som riktlinjer helt enkelt.

Men... jag tycker fortfarande att För forna ... - jämfört med andra 5a i stockholm - är felgraderad. :)

Att göra en förare är ett enormt arbete och trots att den tog lång tid på sig så vet jag att Micke var ganska stressad ibland, så det är inte alls omöjligt att gradsänkningen helt enkelt är ett misstag. Jag blev t.ex. nedgraderad från förstebestigare till andreman. Kanske en kompensation för att Petra, som följde mig då jag gjorde nyturen (och vid den tiden ägare av klubben För forna klätterfantaster på communityt Shorcut), inte fick vara med alls i gamla nätföraren;-) Så några märkliga gradändringar har det definitivt smugit sig in, men i stort tycker jag de gradändringar som gjort är bra.

Jag letade i databasen på 8a men hade tydligen inte lagt in den på mitt scorecard där, men Petra hade rapporterat in den som 5c vilket skulle stämma ganska bra med min minnesbild och hur jag upplevde då jag klättrade den senast, i samband med att jag flyttade näst sista bulten. Trots att jag är just en "7c-klättrare som repeterat För forna klätterfantaster 20 ggr". Och det är väl någon slags märklig konsensus här i landet att vi graderar onsightgrader under och redpointgrader över 7a på ett ungefär.

Var igår vid Nacka Kvarn och konstaterade att Sjätte juni blivit 6a+ vilket inte stämmer med gamla föraren (eller verkligheten?).

PS. Konstarerar också ödmjukt att den nya leden som ska hålla 3 kändes som åtminstone 4-. :)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg