Erfarenheter från 2002
Någon som gått GR20 på Korsika?
Jag och min flickvän gick GR20 från norr till söder mellan den 17 och den 28 juni 2002.
Börjar man norr- eller söderifrån?
De flesta börjar norrifrån men det spelar egentligen ingen roll. Anledningen till att vi valde att börja norrifrån var att det är bättre kommunikationer till den norra änden av GR20 än till den södra.
Behövs utrustning för klätterstig (sele + den speciella bromsen med två karbiner)eller annan teknisk utrustning?
Nej. På de flesta ställen där leden är exponerad finns kedjor och/eller vajrar att hålla sig i.
Hur exponerad är den?
Detta är naturligtvis otroligt subjektivt. Jag har bara begränsad erfarenhet av klättring och alpin vandring och jag tycker inte att GR20 är speciellt exponerad. I jämförelse med en vandring i svenska fjäll är GR20 emellertid väldigt exponerad.
Finns enkla ställen att stiga av den 15 dagar långa leden?
Det finns mindre vägar till några av refugerna (t.ex Asco). Dessa trafikeras dock inte av några allmänna kommunikationsmedel. Byn Vizzavona som ligger ungefär halvvägs är det bästa alternativet om man vill kliva av. Därifrån går det bl.a. att ta rälsbussen till Bastia/Calvi/Ajacchio.
Vattentillgång?
Inte lika bra som i svenska fjäll men förhållandevis god. Det finns vatten att tillgå vid alla refuger. Härutöver finns det en del vattendrag i anslutning till leden och även speciella källor/brunnar. Vi hade med oss varsin 1 l Platypus med slang samt en tvåliters Platypus. Vi fyllde dessa varje morgon och fyllde sedan på vid behov efter vägen.
Tillgång på mat/torrfoder i stugorna?
Ytterst varierande. I de flesta säljs det läsk, vin, bröd, pasta och chokladkakor. Asco och Bergerie de Tolla har utmärkta sortiment med gott om frystorkad mat. Även i Vizzavona är sortimentet OK men när vi var där fanns det inte speciellt mycket torrfoder utan mest helkonserver. Överlägset sämst var refugen innan Bavella (jag har glömt bort vad den hette) där det endast fanns Dark Dog Energy Drink och tonfisk på helkonserv...
Öppettider på säsongen och när är minst folk?
Jag vet inte när på säsongen som refugerna öppnar och stänger. Om du uppskattar att det är mindre folk längs leden råder jag dig att undvika juli och augusti.
Kostnader för camping eller övernattning i stugor?
3.50 € per person för camping och 7 € per person för att bo i refuge (2002).
Nattemperaturer?
Vi mätte aldrig men jag har svårt att tänka mig att det någonsin var under tio grader. Kanske något lägre vid den refuge som ligger på nästan 2 000 m höjd.
Avslutningsvis vill jag bara säga att GR20 en fantastisk upplevelse som jag varmt rekommenderar. Lycka till!
/Jonas