Nu vill du ju locka med andra på turen (varför kan man undra, om ni redan är fem)
så upplysningarna angår ju faktiskt flera.
Hetta: folk tål givetvis hetta olika (jag klarar hetta rätt bra)
men för många, kanske flertalet, gällde, när jag gick i juni, att man borde ge sig iväg senast 6 på morgonen och att det var lagom att sluta etappen klockan 12!
Första etappen jag gick började på låg höjd och jag gjorde misstaget att vänta på frukost, så jag kom inte iväg förrän framåt 8 en dag när temperaturen steg upp mot 37 grader vid kusten.
Det blev efterhand rätt segt.
Jag lärde mycket raskt av detta misstag. Går man norrifrån börjar man på ännu lägre höjd och möter inte ett enda vattenställe förrän vid det första stugläget. En jag mötte gjorde på den sträckan av med fyra liter vatten. Jag bar dock ytterst sällan mer än två.
Jag såg också till att alltid laga min frukost i tältet, eftersom jag inte hade lust att köa vid spisarna. Gjorde jag om turen idag skulle jag nog också laga alla middagar på eget gaskök, ty blåsiga dagar var utomhusspisarna rejält långsamma.
Till charmen med GR20 (som annars verkligen inte hör till mina stora favoriter) hör att man är flera som delar in etapperna likadant (man kan istortsett välja mellan att göra en eller två officiella etapper samma dag!)
så man kommer att lära känna varandra lite och kan jämföra intrycken; bra övning i franska språket, f.ö.
Det är väl det du kallar för att "mingla". Men redan i juni kunde det bli stockningar på vissa passager, där man alltså måste invänta flera andra sällskap innan man kunde gå vidare.
En plats, där det väldigt lätt stockar sig, är Cirque de la Solitude.
Flera gånger fick jag köa för att duscha och någon morgon var det också kö till toa.
Några som varit med kunde berätta om ordentliga köer till precis allt under högsäsongen.
På en plats, jag tror det var Pietra Piana, där GR20 korsar en annan led, var det OJMR 100 tält på en gång; så många att landningsplatsen för helikoptrar fick tas i anspråk.
Som sagt, dessa upplysningar ger jag mest för andras skull.
Det är bra att ni är vältränade. Låt det inte lura er att packa tungt (packar man mat för 15 dagar kan förstås klara sig med 20 kg, men jag träffade på folk som bar 30). Många, och jag träffade några, glömmer knäna.