GPSTrack

Gick Haute Route med en fransk guide förrra veckan som lovordade följande program för att lägga upp rutter i Alperna och tanka över till sin Garmin. Förstod det som att han även använde det för kartor.

Jag har inte haft tid att titta på det själv och dessvärre är allt på franska. Någon som vet vad det är, hur det funkar, om det innefattar kartor och kort och gott hur bra det är?

Hemsidan ser lite primitiv ut, men de verkar ha fått tillstånd att dunka upp loggan för "Syndicat National des Guides de Montagne" där så det borde inte vara skräp.

http://www.gpstrack.com/

Min skolfranska ...

... är rätt risig, men av vad jag kunde förstå är programmet rätt jämförbart med TrackMaker http://www.gpstm.com/. Jag har använt det senare i flera år i olika versioner och är nöjd. Man kan scanna in egna kartor, kalibrera och på kartbilden presentera waypoints och spår grafiskt (i glada färger). Det är brasilianskt men har naturligtvis en engelsk version. Om jag hellre vill se mina waypoints i text/tabell-form använder jag EasyGPS http://www.easygps.com/.

Testat nu...

Programmet är helt på franska men väldigt användarvänligt måste jag säga. Fungerade direkt att importera och exportera waypoints, rutter och tracks till/från min Vista utan något knorr.

Emellertid verkar det inte vara tillämpligt för att exportera kartor till GPSen. Det går mycket riktigt att scanna och importera kartor för att använda på skärmen.

Verkar lämpligt att använda så kallade "IGN maps" (Franska) för alperna och dessa ska visst finnas på CD rom. Någon som vet var man kan få tag på dessa och vad det är? Är de vektoriserade kartor eller bara inscannade fjällkartor med eller utan någon slags kalibrering.

Varit uppe tidigare. Sök på "Bayo" som förlaget heter. Det finns bl a 1/25000 del på CD som är mkt bra, samma som papperskartorna du köper i butikerna. Dom är skannade och inte vektoriserade och för övrigt mycket detaljrika, vilket kan ställa till problem på en PDA skärm.

Minns jag rätt så är datum WGS84. Jag tror UTM finns med utöver lat long, det gör det på de belgiska motsvarande från Institut National Geographique/BE

Mer om Bayo och franska kartor hittar du på http://www.gpspassion.com på den franska sektionen. Det blir till att hitta ett bra skärmdump-program för att exxportera och kalibrera, t ex i OZiEx eller Fugawi alt Pathaway.

[Ändrat av jonasolof 2004-04-29 kl 12:11]

Re: Testat nu...

blomma; sa:
Verkar lämpligt att använda så kallade "IGN maps" (Franska) för alperna och dessa ska visst finnas på CD rom. Någon som vet var man kan få tag på dessa och vad det är? Är de vektoriserade kartor eller bara inscannade fjällkartor med eller utan någon slags kalibrering.

IGN-kartor kan man beställa från http://www.ign.fr/
IGN har flera alternativ på CD-rom till överkomliga priser (ca 39 € + frakt). IGN-rando, som jag testat verkar vara scannade kartor med topografisk information. Beroende på zoomningsnivå visas tre olika detaljnivåer i skalorna 1:25000, 1:250000 och 1:1000000. I 1:25000 visas höjdkurvor.

Kartorna kommer med ett program för visning. I detta kan man lägga upp rutter och waypoints. För varje waypoint anges position och höjden över havet och för varje rutt kan man visa höjdprofil.
Programmet kan kommunicera med flera olika gps'er dock endast med seriell anslutning. Det går att föra över waypoints och rutter. Spår, som förs över från gps'en till programmet, omvandlas till rutter.

Kartorna kan inte föras över till gps'en.

Det går att beställa direkt på deras hemsida. IGN skickar med företagspost. Det tar ca en vecka.
Bertil

Tack för utförligt svar. Verkar vara ett prisvärt alternativ fakiskt. Är de uppdelade precis som de tryckta kartorna eller kan du få upp områden på skärmen utan "skarvar" som annars ligger på flera olika tryckta kartor?

Testade något vansinnigt igår som visade sig funka rätt bra. Jag har ingen scanner, men jag tog min digitalkamera och fotade mina Schweiziska vinter-randonnee kartor (1:25000 tror jag) i flera omgångar från ca 30cm håll. Laddade in bilderna i programmet beskrivet ovan och kalibrerade (vet inte hur kalibreringen fungerar i andra program, men i detta går det väldigt smidigt. Mata in två punkter, två stödpunkter beräknas sedan automatiskt som du verifierar. Tar inte mer än en minut per karta). Funkade förvånansvärt bra. All text och alla höjdkurvor går att avläsa på skärmen och eftersom skalan är så pass detaljerad och noggrannhetskravet begränsat (ville bara traca rutter jag redan gjort och inte ta ut nya rutter) så verkar felet bli acceptabelt.

blomma; sa:
Tack för utförligt svar. Verkar vara ett prisvärt alternativ fakiskt. Är de uppdelade precis som de tryckta kartorna eller kan du få upp områden på skärmen utan "skarvar" som annars ligger på flera olika tryckta kartor?

Kartorna är uppdelade på större områden t ex hela Korsika på en CD och norra alperna med bl a Mont Blanc på en CD. Du kan skarvlöst förflytta dig på hela kartan. Om du zoomar ut ändras så smånimgom skalan till mindre skala.
Titta på uppdelningen på IGN's hemsida. Ett franskt-svenskt lexikon kan vara till nytta.....
Bertil
[Ändrat av bertilstenfeldt 2004-04-30 kl 11:08]

Schweiz

Verkar grymt. Lägger in en beställning. Vet du (eller någon annan) om det finns något liknande för Schweiz?

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg