GPSMap60C och Kartex5

Hej!

Är det någon mer än jag som har svårt att få Kartex5 att funka med en GPSMap60C? Det funkade ju bra i ver.3 att ladda ur tracks och waypoints. Vet inte om man kan ringa till supporten och klaga när det faktiskt inte står i klartext att 60C ska stödjas av kartex.

//Per

Kartex, nej tack

Liten samman fattning från ett tidigare svar.

När jag uppgraderade från Kartex 3.05 till 4.0 så hade jag i likhet med dom flesta andra förväntat mig att gränsen på 10 MB vid urklipp skulle vara borttagen (allmänt kundönskemål) eller åtminstone vara ändrad till 250 MB. Men så var inte fallet, utan urklipp till .tiff och .bmp var i stället helt sonika borta. Vilka kunder hade önskat sig detta ?.

I Kartex 4.0 hade man i stället lagt till en del ritverktyg som i mitt tycke verkar vara till för barn som inte kommit upp till skolåldern. Är dessa ritverktyg verkligen ett stort kundönskemål ?. För att strula till det ännu mer kan man inte ha Kartex 3.05 och Kartex 4.0 vara installerad samtidigt på (samma partition) i datorn.

I OziExplorer är det inget som hindrar att man har flera versioner av programmet installerat samtidigt, till och med på samma partition.

Kartex 4.0 delar helt omotiverat upp en trackfil från GPSen i ett antal småbitar, ibland med endast en eller 2 trackpunkter. Det kan knappat vara ett kundönskemål att man gjort på detta viset.

Vid uppgradering från Kartex 4.0 till 4.0.1.17 så slutade Kartex att känna igen min Garmin 12CX när jag för över ”tracken” från GPSen till datorn. Men det funkar i alla fall trots detta fortfarande även blir en massa småsnuttar av trackfilen.

När jag skulle uppgradera från 4.0.1.17 till Kartex 5 så vägrade Kartex detta för jag också hade Kartex 3.05 installerad.

För några veckor så köpte jag en Garmin 60C och när jag provade den med Kartex 4.0.1.17 så lyckades jag inte föra över trackfilen från GPSen till Kartex (trots att jag provade med en del olika GPS alternativ i inställningar).

Så jag provade med Kartex 3.05 (med uppgradering för eTrex ) men inte heller den versionen vill kommunicera med min Garmin 60C. Så jag provade med min ursprungliga Kartex 3.05 version (inställd på Garmin 12XL) och märkligt nog så funkar då kommunikationen mellan GPSen och Kartex, och Kartex vet att jag har en Garmin 60C och vilken programrevision det är i GPSen.

Så min slutsats är att ju äldre Kartex version desto bättre. För det är väl knappast att hoppas på att det i Kartex åter ska gå att klippa ut bitar (helst utan 10 MB spärren) och spara .tiff och .bmp. När kan man förvänta sig att Kartex fullt ut (USB stöd mm) ska stödja storsäljaren Garmin 60C ?

Per Brune

Jag har frågat Lantmäteriet ang. just 60C och USB-kommunikation, jag kan väl inte påstå att jag är särskilt nöjd med svaret, men det är ju ett svar. Här har du vår kommunikation:

Hej!
Jag har köpt ny GPS, en Garmin GPSMap60C, den har som ni säkert känner till
USB-interface, kommer det att komma nån uppdatering för min gamla kartex 3
eller är enda chansen att få det att funka att införskaffa en seriell kabel
till GPS:en eller köpa en kommande uppdatering på kartex-programmet?

Svaret:

Hej
Kartex arbetar med seriell kommunikation mot gps:en. Du behöver ha någon
drivrutin som konverterar en USB port till en COM port för att få kontakt.
Kartex supportar ännu inte din modell av gpsmottagare men du kan prova att
ställa in Kartex (version5) på Garmin GPS 76.

Drivrutin

GilbertK; sa:
Kartex arbetar med seriell kommunikation mot gps:en. Du behöver ha någon
drivrutin som konverterar en USB port till en COM port för att få kontakt.

Kan ngn vänlig själ förklara, ety jag begriper inte???

Re: Kartex, nej tack

Brune; sa:
När kan man förvänta sig att Kartex fullt ut (USB stöd mm) ska stödja storsäljaren Garmin 60C ?

Det kan man ju undra...

För min del har jag haft många diskussioner med LM under 2,5 års tid om att Kartex inte stödjer "nyare" GPS-modeller. Jag har en Garmin GPS V och faktiskt, i slutet av mars, dök det upp en patch för Kartex 5, som ska stödja GPS V, men jag har ju inte fått den att fungera speciellt bra.

Det är ju rena katastrofen att LM tar på sig ett arbete och ansvar som produktägare när man uppenbarligen inte klarar av det.

Så glöm Kartex ännu så länge, det finns ju andra produkter, både OZI explorer och Fugawi, som stödjer RIK-formatet.
Kartex använder jag bara till att söka i.

Hälsningar
Leif Collstam

GilbertK; sa:
Kartex supportar ännu inte din modell av gpsmottagare men du kan prova att
ställa in Kartex (version5) på Garmin GPS 76.

Detta är standardsvaret från LMs kundtjänst och lita inte på det! Jag fick precis samma svar när jag frågade hur jag ska få fungerande kommunikation med Garmin GPS V.

Hälsningar
Leif Collstam

Kartex 3.05 & 60CS

Inte får jag det att fungera att föra över waypoints etc. från Garmin 60CS till Kartex v3.05. Däremot fungerar det åt andra hållet.
Har någon annan erfarenhet av detta?

Re: Re: Kartex, nej tack

svlcm (Leif Collstam) skrev:
Så glöm Kartex ännu så länge, det finns ju andra produkter, både OZI explorer och Fugawi, som stödjer RIK-formatet.

Visst finns det alternativa program, men ska man behöva lägga pengar på exvis blå kartan med Kartex, och sedan lägga ytterligare pengar, klart överstigande fikapengar, på ett annat program för att få kartan att fungera med sin GPS? Eller är det så att Lantmäteriet ser Kartex som ett besvärligt, men nödvändigt bihang för att kunna motivera bruket av sitt eget kartformat RIK?

Re: Kartex 3.05 & 60CS

mathiasdebatin; sa:
Inte får jag det att fungera att föra över waypoints etc. från Garmin 60CS till Kartex v3.05. Däremot fungerar det åt andra hållet.
Har någon annan erfarenhet av detta?

Jag har inte haft någon anledning att prova överföring av waypoints från min Garmin 60C till Kartex (inställd på Garmin 12XL ), men när jag nu provat går det lika dåligt för mig som för Mathias.

Håller med Leif Collstam, glöm Kartex för annat än Sök. Sök Ortnamn är en riktigit bra funktion i Kartex.

Till allt annat använder jag OziExplorer med rik-tillägg, förutom att jag enligt tidigare givna löften skickar trackfiler från långfärdsskidskoturer till några skridskokompisar. Röda kartan kostar numera 995 SEK vilket av några uppfattades som överkomligt även om man inte är GPS ägare.

Per Brune

Re: Re: Re: Kartex, nej tack

GilbertK; sa:
Visst finns det alternativa program, men ska man behöva lägga pengar på exvis blå kartan med Kartex, och sedan lägga ytterligare pengar, klart överstigande fikapengar, på ett annat program för att få kartan att fungera med sin GPS? Eller är det så att Lantmäteriet ser Kartex som ett besvärligt, men nödvändigt bihang för att kunna motivera bruket av sitt eget kartformat RIK?

Jag håller med Dig. Det enda rätta är att maila LM och kräva en uppdatering av Kartex som även stödjer GPS60CS, men förbered Dig på en lång väntan.

Hälsningar
Leif Collstam

Re: Re: Re: Re: Kartex, nej tack

svlcm; sa:
Det enda rätta är att maila LM och kräva en uppdatering av Kartex som även stödjer GPS60CS, men förbered Dig på en lång väntan.

Hälsningar
Leif Collstam

Han/ hon som jobbar med uppgraderar av Kartex verkar inte jobba så väldigt fort :( eller så finns det saker som dom tycker är viktigare än nöjda kunder. Utan att veta exakt när Garmin V lanserades men på http://www.tvnav.com/gps5.html verkar det ha varit i oktober 2001 (ca 2 ½ år sedan) och så sent som för 2 veckor sedan kom Kartex version 5.0.0.56 med möjlighet att ansluta GPS-mottagaren Garmin GPS V http://www.lantmateriet.se/cms/niva2index.asp?produktgrupp=9B

Så fortsätter dom på Lantmäteriverket i den takten så har Garmin 60C och 60CS blivit omoderna innan Lantmäteriverket lyckas få fram en programsnutt som stöder dessa GPSer.

Sedan kan man givetvis fråga sig varför inte Garmin lyckas göra några GPSer programkompatibla, det skulle onekligen underlätta.

Per Brune

[Ändrat av Brune 2004-04-04 kl 23:41]

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg