Notabelt är att när denna meny visas brukar Garmin även uppdatera temperaturkorrektionskurvorna för frekvensreferenserna i sina mottagare. För att den funktionen ska utföras på rätt sätt måste mottagaren ta emot speciella satellitsignaler, som egentligen inte alls är satellitsignaler, utan tillrättalagda sådan för kalibreringens skull. Dessa signaler sänds ut i Garmins tillverkningsmiljö.
Om man då ränner omkring utomhus, där navigatorn kan ta emot riktiga satellitsignaler, kommer temperaturkompensationstabellerna att laddas med felaktiga värden. Ju längre tid man har enheten i testmenyn, desto fler värden påverkas. Detta gör i sin tur att mottagaren får svårare att behålla kontakten med satelliterna, och framförallt att etablera kontakten efter tillslag.
Effekterna av en felkalibrering avtar efterhand, då mottagaren också justerar tabellerna under normal drift, för att kompensera för åldring i komponenter i navigatorn. Men tills det är utfört, så att den har återställt det du ställt fel, kan du räkna med någon försämring av navigatorns funktion.
Jag är inte 100% säker på om man fortfarande gör så här, även i "x"-modeller, men jag har inte hört eller sett något om motsatsen.
Det är heller inte så att navigatorn dör sotdöden ögonblickligen, men det är i alla fall inte rekommendabelt att ranta omkring med testmenyn framme under långa tider.