GPS60CS vs GPS MAP76CS.....???

Ja det gjorde mig en smula fundersam.

På direkt fråga till Garmin så svarade de att 60CS är deras toppmodell, och kommer så att förbli några år framöver.

Fast veckan efter så presenterade man MAP76CS, som är dyrare än 60CS, $590 mot $536.

Man undrar faktiskt varför denna gamla upppiffade modell skall vara dyrare än den nya 60CS. 76CS har vad jag kan se endast det större internminnet på 115 Mb mot 60CS 56 Mb som fördel, i allt annat så verkar 76CS vara sämre.

Den är större och tyngre, har mycket sämre batteritid, har mindre display mm mm.

Kan någon annan av er GPS-stollar se något som skulle göra att 76CS skulle vara ett alternativ till en 60CS?

MVH Tony

Smaken är som baken...

Tony-Avesta; sa:
På direkt fråga till Garmin så svarade de att 60CS är deras toppmodell, och kommer så att förbli några år framöver.
Spelar det verkligen någon roll vilken någon annan anser vara toppmodell? Köp den du gillar bäst!
...har mindre display mm mm.
Så vitt jag kan se har de lika stor display: 1,5" * 2,2".
Kan någon annan av er GPS-stollar se något som skulle göra att 76CS skulle vara ett alternativ till en 60CS?
För den som inte bryr sig om storleken (det har ju sålts många 76:eek:r och Magellan Meridian genom åren) men vill ha mer minne så lutar det väl åt 76:an antar jag. Har man haft en 76:a tidigare, är van vid den och har tillbehör som passar är det kanske också troligare att man väljer den.

Tills någon kan svara definitivt på om 60:ans grundkarta verkligen är autoruttbar så är det möjligen en begränsning jämfört med 76:an.

Det dröjer ett tag innan 76:an börjar levereras vilket talar för 60 om man har bråttom.

Att knapparna sitter under displayen tycker jag är mycket bättre vid fordonsmontage då handen annars skymmer displayen men om man bär den i handen föredrar jag knapparna ovanför.

Själv hoppas jag verkligen att Garmin kommer med en GPS VI med motsvarande förbättringar men det kanske är att hoppas på för mycket...

Större eller lika

En 76 är lika lång som en 60, ungefär. Skillnaden är att i 76 sitter antennen inbyggd, i 60 utanpå. Inbyggnaden i 76 gör att det finns lite mer luft i höljet, vilket i sin tur gör att den flyter. Kan vara nog så viktigt i vissa sammanhang.

Anders

Nja nu skiter jag väl i vad andra anser vara en toppmodell eller inte, och ser mer till tekniska hårda fakta.

Om nu Garmin i svaret till mig anser att deras 60CS är deras toppmodell, så vill man ju helst förstå vad de grundar det på!? Alltså vad som skiljer de båda nämnda modellerna åt i ren hardware. Har de samma processorkraft mm?? Vad mer skiljer dem åt rent tekniskt och i funktioner, förutom annan design och olika stort minne!?

Ang displaystorleken så var jag ju för fanken inne på Garmins hemsida härom dagen, och då är jag tämligen säker på att det skiljde lite på måtten på displayerna, nästan lika på höjden men 60CS hade lite bredare (ca 10 mm) display. Frågan är om jag såg helt galet då, eller om de ändrat uppgifterna nu!?

När det gäller funktioner så är ju chansen stor att det blir som på Vistan, att Garmin bjussar på en jämn ström med uppdateringar av programvaran som även innehåller nya funktioner och möjligheter.

Om jag får gissa, så är 60CS troligen den bästa apparaten, då den troligen är modernare i konstruktionen. Det tyder den klart bättre batteritiden på om inte annat. För inte fan kan dubbla minnet i sig dra ner batteritiden från 30 tim till 20 tim!? Då kan man ju även fundera vad mer som är tekniskt bättre på 60CS mot 76CS?? De har ju tydligen samma skärm!? Men olika minneskapacitet samt design. Men vad mer kan skilja, som kan vara direkt påverkat av om 60CS har modernare och förhoppningsvis bättre kretslösningar mm!? Kan mottagningen vara bättre?? Är den snabbare?? Ja frågorna kan bli många.

Visst skall man köpa just den GPS man själv tycker är bäst eller som man trivs bäst med. Men för att kunna göra det valet, så vill i alla fall jag personligen veta så mycket som möjligt, och ingående, om resp. apparats skillnader för och nackdelar.

MVH Tony

Inriktningar

De har rättat till uppgifterna om displayen. Eftersom det tycks vara en identisk display, ser det ju dumt ut om storleken anges olika...

Det finns ju alla möjligheter att göra inriktningen på modellerna olika, genom att variera programvaran. Som det ser ut just nu, verkar 76CS försöka vara lite mer "seriös", mer marin inriktning men inga spel.

60 har både spel och geocachingmode, för att vara mer inriktad mot de som "leker" med sin GPS.

Men det kan ju ändras med tiden, precis som du säger att de har tillfört mycket till Vistan genom åren.

Anders

Tony-Avesta; sa:
Det tyder den klart bättre batteritiden på om inte annat. För inte fan kan dubbla minnet i sig dra ner batteritiden från 30 tim till 20 tim!?

GPSMAP60CS har även den 20 tim batteritid. De har uppdaterat sin hemsida för ett tag sedan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 158
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg